Rataskär, Ratan Foto: Visit Umeå

Nytt terränglopp ska locka besökare till historisk plats vid kusten

På nationaldagen 6 juni arrangeras ett nytt terränglopp i Umeåregionen - Slaget i Ratan. En unik tävling och folkfest på historisk plats vid kusten. Här stod nämligen det sista slaget på svensk mark den 20 augusti 1809, Träffningen i Ratan. 213 år senare blir det förvisso spännande men inte i samma bemärkelse som den historiska drabbningen.

- Det känns kul att arrangera ett nytt lopp på en sån historisk och vacker mark. Det blir en upplevelse för hela familjen och en publikvänlig tillställning, säger Tobias Thomson på TTGU (Though Training Group Umeå) som är arrangör av loppet.

Slaget i Ratan genomförs på sträckor på 9 km (Svensken) respektive 13 km (Ryssen) samt med ett barnlopp på 2 km. Ryssen innehåller två korta simpassager mellan fastlandet och ön Rataskär. Start och mål kommer att ligga vid hamnen i byn och i tävlingsområdet, som är bilfritt, lovas det en folkfest med försäljning av mat och fika samt guidade turer av de historiska platserna.

Slaget i Ratan
Slaget i Ratan Foto: TTGU

- Hela området är idylliskt och vi hoppas att deltagarna med familjer passar på att upptäcka natur- och kulturhistoria. Ratan var på grund av den naturliga djuphamnen, en viktig knytpunkt i handeln under 1700 och 1800-talet. Nu hoppas vi att terrängloppet bidrar till att fler upptäcker platsen på ett nytt sätt, avslutar Tobias Thomson.

Information och kontaktuppgifter

Mer information om terrängloppet Slaget i Ratan: www.slagetiratan.se
Mer information om Ratan: www.ratan.se
Kontakt Slaget i Ratan, Tobias Thomson: telefon 070 63 629 31 och mail tobias@ttgu.se