Rally Sweden 2022 Foto: Visit Umeå

Resultat: Så tyckte Umeåbor och tillresta besökare om Rally Sweden 2022

Visit Umeå genomförde två undersökningar under Rally Sweden för att ta reda på upplevelsen av evenemanget hos såväl Umeåbor som tillresta besökare. I båda undersökningarna får Umeå och Rally Sweden höga betyg med NPS- och NKI-värden som ligger över genomsnittet för nationella arrangemang.

-  Utfallet känns otroligt positivt och visar hur uppskattat det är med satsningar som detta. Dessa värden tar vi med oss för att kunna jämföra arrangemanget under kommande år, säger Gabriella Hed Vall, tf VD på Visit Umeå.

Undersökning - Så tyckte lokalbefolkningen om Rally Sweden
Undersökningen genomfördes av Upplevelseinstitutet och i en webbpanel fick 511 kommuninvånare svara på frågor om Rally Sweden. Undersökningen visar att kännedomen om att Rally Sweden är stor. 95% av de tillfrågade vet om att evenemanget genomförts även om 77% inte besökt några tävlingar eller kringarrangemang. 70% av kommunens invånare anser att det är viktigt att Umeå kommun arrangerar stora evenemang i allmänhet, och 73% är positiva till att Umeå valt att arrangera Rally Sweden.

När det kommer till evenemang och lokal stolthet uppger drygt hälften av undersökningens deltagare (56%) att de blir mer stolta över Umeå tack vare ett världsevenemang som Rally Sweden. 41% är opåverkade, och endast 3% påverkas negativt. Bland de invånare som inte besökt evenemanget i år svarar 50% att de ändå, trots att de inte varit på plats, blir mer stolta. Bland de som besökt evenemanget uppger 88% att de känner sig mer stolta över Umeå.

Undersökningen visar att evenemangets NKI (Nöjd Kund Index) är högt. Bland de som tagit del av evenemanget ligger NKI-värdet för 2022 på 78 (jämfört med Sverigesnittet totalt på 76).

Rally Sweden 2022. Foto: Visit Umeå

Undersökning - Så tyckte tillresta besökare om Rally Sweden
Undersökningen genomfördes av Upplevelseinstitutet genom 500 fysiska intervjuer. Av de intervjuade är andelen tillresta 46%. Av de som besökt Rally Sweden tidigare anser 62% att upplevelsen var bättre i Umeå jämfört med tidigare evenemang och 99% av de inresta besökarna vill besöka Rally Sweden igen. 96% uppger att de vill besöka Umeå igen i andra sammanhang än Rally Sweden. 70% kan tänka sig att rekommendera Rally Sweden till vänner eller kollegor.

Evenemanget får 62 i NPS (Net Promoter Score). Betyget är som högst bland de som besökt Rally Sweden tidigare (73) och turister (64). Betyget är långt över snittet för idrottsevenemang med betalande publik (40) och Upplevelseinstitutets totala evenemangsdatabas (44).

Evenemangets NKI (Nöjd Kund Index) uppgår till 85, vilket är ett mycket bra betyg jämfört med Upplevelseinstitutets evenemangsdatabas (genomsnitt 76 på totalnivå och 78 för betalande publik vid idrottsevenemang).

För mer information, se presskontakt.