Foto: Fredrik Larsson

Så blir nyårsfirandet i Umeå 2022-2023

Nyårsafton i Umeå firas i år mitt på Rådhustorget under årets sista ljusa timmar. Det blir ett stämningsfullt scenprogram på torget som vid tolvslaget följs av ett effektfullt fyrverkeri över Umeälven.

Som avslutning på Umeås 400-årsfirande anordnar Umeå kommun ett gemensamt firande på Rådhustorget. Det blir bland annat musik av det anrika bandet Renhornen och den lokala musikgruppen Kraja. Det blir också tal av kommunalrådet Hans Lindberg och Umeåprofilen Ida Hillebjörk som lyfter året som gått och blickar framåt mot kommande års utmaningar och möjligheter.

När kvällen går mot midnatt kommer det traditionsenliga fyrverkeriet avfyras över Umeälven. Vid tolvslaget utlovas ett färgsprakande fyrverkeri som gemensamt kan avnjutas från många olika platser i Umeå.

-Fyrverkerierna skjuts av professionell personal med Ön som avskjutningsplats och går att ta del av från stora delar av Umeå, säger Martin Uddestrand, som projektlett evenemanget under de senaste 21 åren.

Visit Umeå har ansökt om 150.000 kronor från Umeå kommun för att kunna genomföra fyrverkeriuppskjutningen. Stor del av budgeten går till planering och arvode. Resterande kostnader för fyrverkeriet finansieras av företagare från Umeå som en present till umeborna.

Genom att skapa ett publikt fyrverkeri minskas den totala användningen av fyrverkerier och minskar också användningen av hemmagjorda fyrverkerier med minskad skaderisk som följd. Fyrverkerierna kommer i år även avfyras elektroniskt och trådlöst vilket ger större precision och timing. Fyrverkerier innehåller inga farliga ämnen så som bly eller HCB.

För mer information, vänligen kontakta:
Elin Jonsson
Centrumledare Visit Umeå