Foto: Bea Holmberg

Så blir Umeå första Dansvandring när dans, konst och arkitektur möts

Umeå bjuder upp till dans. Den 1-2 oktober kommer YOUdance tillsammans med Visit Umeå, Norrlandsoperan, Dans i Västerbotten, Up North och Balettakademien Umeå arrangera Umeås första Dansvandring med staden och omgivningen som scen.
– D
et känns jättekul att få presentera den lokala dansscenen för umeborna som har väldigt mycket att erbjuda, säger Emelie Boman, projektledare för Umeå Dansvandring.

Nu till helgen arrangeras Umeå Dansvandring för första gången. Dansvandringen består av en guidad vandring på 1.2 kilometer med fem stopp för olika dansuppträdanden. Syftet är att ge deltagarna en ny upplevelse av stadens offentliga rum genom att låta dansare och koreografer använda olika specifika plats som inspiration till numret. Eventet är kostnadsfritt med ett begränsat antal platser om 50 personer per vandring.

– Danskonstnärerna har fått skapa utifrån platsen i relation till kropp och rytm. Det har varierat vilken ingång de har haft, en har tagit med bakgrunden till platsens uppkomst och försöker genom det känna in och röra sig med sin omgivning. Andra har inspirerats från former och material i arkitekturen eller hur utformningen påverkar sättet att röra på sig, säger Emelie Boman och fortsätter sedan:

Det kommer inte att vara någon musik till uppträdandena vilket kommer låta publiken uppleva både dansen och staden på ett helt nytt sätt.

Lokalproducerat och öppet för alla
Vad som är särskilt unikt för helgens event är att det är helt lokalproducerat. Det var något som projektledaren Emelie Boman såg som en möjlighet när hon fick idén om dansvandringen - att skapa arbetstillfällen för lokala dansare och koreografer.

– Det är första gången som det sker i Umeå och det känns extra kul att ha en Dansvandring som är helt lokalproducerad med endast Umeåbaserade danskonstnärer. Jag hoppas att det kommer massor av folk som kanske inte har sett så mycket dans tidigare som nu får upp ögonen för dansen som konstform. Vi vill visa att man faktiskt kan uppleva dans på olika sätt, avslutar Emelie Boman.

För att läsa mer om Umeå Dansvandring och boka biljetter, klicka här.

För mer information, kontakta:
Emelie Boman
+4673-0573663