Rally Sweden är ett av sveriges största sportevenemang och 24-27 feb 2022 arrangeras tävlingen för första gången i Umeå. Foto: Pressbild Rally Sweden

Stor efterfrågan på boende under Rally VM i Umeå

I februari kommer Rally VM till Umeå, och med fullbokade hotell finns goda möjligheter att tjäna en slant för den som är villig att hyra ut sitt boende.

– Vi ser redan nu att vi mer aktivt behöver arbeta med att få fram ytterligare boende till alla som vill besöka oss, säger Rally Swedens VD Glenn Olsson.

Över 100 000 besökare väntas samlas i Umeå när folkfesten Rally VM går av stapeln i 23-27 februari. En utmaning för arrangören är att erbjuda boende till de tusentals fans som reser från hela världen för att uppleva rally i norr.
– Intresset för Rally Sweden i Umeå är stort och vi ser redan nu att vi mer aktivt behöver arbeta med att få fram ytterligare boende till alla rallyfans från olika delar av världen som vill besöka oss, säger Rally Swedens VD Glenn Olsson.

Enkelt att hyra ut
Sverige har stått som värd för en av deltävlingarna i World Rally Championship (WRC) sedan 1973, men det här blir den första gången Umeå agerar värdstad. Och förutom att Umeåborna nu får möjligheten att uppleva rally i världsklass på hemmaplan finns möjligheten att tjäna en slant på att hyra ut sin bostad under VM-veckan. Via sin partner Nordic Travel erbjuder Rally Sweden en enkel webblösning som förmedlar bostäder.
– Efterfrågan på boende är stort både i centrala Umeå och i området utanför. Umeåbor kan enkelt lägga upp sin bostad för uthyrning via rallysweden.com, säger Glenn Olsson.

Internationella besökare
På Visit Umeå pågår arbetet med förberedelser inför evenemanget, som kommer att ha sin bas på Noliaområdet med bansträckor runt om i Umeåregionen.
– Vi ser verkligen fram emot att få välkomna alla besökare, nationella och internationella till vår stad och region. Naturligtvis vill vi att alla gäster ska få möjlighet att uppleva evenemanget och destinationen under goda förutsättningar, även om de kommersiella anläggningarna för boende inte räcker till, menar Gabriella Hed-Vall, Evenemangsansvarig Visit Umeå. Att hyra ut sitt privata boende till besökarna hjälper naturligtvis till, fortsätter Gabriella.

Förutom hundratusentals besökare vid varje deltävling lockar WRC årligen mer än 800 miljoner TV-tittare över hela världen.

Så gör du för att hyra ut bostaden:

1. Gå in på webbsidan https://rallysweden.com/information/hyr-ut-ditt-boende/
  2. Läs igenom informationen om uthyrning