Tusentals idrottare till Umeå under höstlovet

Tusentals idrottare till Umeå under höstlovet

Förutom skollediga barn- och ungdomar fylls Umeå snart av omkring 2000 inresande hockey- och innebandyspelare, ledare och familjer. Den 3-6 november väntar två spännande ungdomsidrottsevenemang när slutspelet i TV-pucken samt Distriktslags SM i innebandy arrangeras.

- Höstlovet blir till ett riktigt sportlov! Det här är högklassiga evenemang som lockar deltagare och besökare från hela Sverige. Vi ser fram emot att bjuda på gott värdskap och visa upp våra fina arenor och föreningar. säger Henrik Vilhelmsson, projektledare Evenemang på Visit Umeå.

Kort om TV-Pucken
TV-pucken är en ishockeyturnering i Sverige för distriktsförbundsslag på ungdomssidan, där matcherna spelas i två perioder. I den 64:e upplagan står Umeå och Västerbotten som värd för finalspelet 3-6 november där 8 pojklag och 8 flicklag kommer att göra upp om vilket distrikt som är bäst i Sverige för spelare födda 2007. Matcherna kommer att spelas på Wimpos Arena och Nolia. Den lokala arrangören för evenemanget är Björklöven.

Kort om SDF-SM Innebandy
På Umeå Energi Arenas tre hallar, Thoren Arena och Jubileumshallen på Teg kommer samtidigt 18 flicklag och 20 pojklag födda 2006 att göra upp om vilket distrikt som blir mästare i SDF-SM i innebandy. Den lokala arrangören är Västerbottens Innebandyförbund. Förutom årets upplaga av SDF-SM så kommer Umeå även stå som värd för SDF-SM 2024. Ett mästerskap som spelas början av januari 2024.

SDF-SM Innebandy Nyköping 2022
SDF-SM Innebandy Nyköping 2022 Foto: Svensk Innebandy
SDF-SM Innebandy Nyköping 2022
SDF-SM Innebandy Nyköping 2022 Foto: Svensk Innebandy