Foto: Umeå Wrestling Battle

Umeå populärt bland internationella brottare

Den 14-16 oktober arrangeras den årligt återkommande brottningstävlingen Umeå Wrestling Battle. Tävlingen, som är en av landets största, lockar hundratals brottare från hela världen.

- Det är ett rekordstort intresse för tävlingen även i år. Vi har just nu drygt 500 anmälda deltagare från 78 klubbar, 4 kontinenter och 13 länder. Det är en otrolig spännvidd med allt från landslagsbrottare till 7-åriga nybörjare och sylvassa seniorer. säger Samuel Eriksson - arrangör på Umeå Brottning.

Foto Umeå Wrestling Battle

Umeå Wrestling Battle arrangeras helgen den 15-16 oktober på Umeå Energi Arena - Vind. Brottningstävlingen, som är en av Nordens största, är också den i Sverige som lockar flest inresande från andra länder. Något som Samuel Eriksson bland annat förklarar som ett resultat av ett starkt värdskapsarbete.

- Vårat arbete sticker ut jämfört med andra tävlingar i landet. Vi tar hand om deltagarna från ankomst och under hela vistelsen. Bland annat har vi en buss som vi möter upp alla deltagarna med när de anländer till Umeå och så erbjuder vi kringaktiviteter för att de ska få uppleva Umeå på bästa sätt. Vi har tidigare haft till exempel skoteråkning på vintrarna och utflykter till havet på somrarna. Värdskapsarbetet sätter avtryck och ger oss brottarvänner över hela världen som rekommenderar Umeå vidare till andra, avslutar Samuel Eriksson - arrangör på Umeå Brottning.

Kontakt och information
Samuel Eriksson, umeawrestlingbattle@gmail.com, 070 213 07 28.