Stefan Olsson och Christian Sjöland på Gårdshem är stolta vinnare av Stora turismpriset. Saknas på bilden gör butikschef Nicholas McFarlane samt butiksassistent Elis Tedebring.  Foto: pressbild Gårdshem.
Stefan Olsson och Christian Sjöland på Gårdshem är stolta vinnare av Stora turismpriset. Saknas på bilden gör butikschef Nicholas McFarlane samt butiksassistent Elis Tedebring. Foto: pressbild Gårdshem.

Umeåföretaget Gårdshem vinner Stora turismpriset

Visit Umeå är stolta över att meddela att Umeåföretaget Gårdshem, som nominerats som Västerbottens läns kandidat till Stora turismpriset, tilldelas priset för 2020. Stora turismpriset delas i år ut till ett företag eller annan organisation som under coronapandemin arbetat med sin verksamhet på ett innovativt och hållbart sätt.

Stora turismpriset
Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism delar årligen ut Stora turismpriset till aktörer som på ett innovativt och nytänkande sätt bidragit till att besöksnäringen utvecklas. Varje län nominerar varsin kandidat till tävlingen. För 2020 har stiftelsen valt att dela ut pris till företag eller organisationer som under coronapandemin arbetat innovativt och hållbart med sin verksamhet med målet att vända de negativa konsekvenserna av krisen till något som utvecklar verksamheten. Stora turismpriset delas i år ut för 27:e gången.

Gårdshem nominerades av Västerbotten
Västerbottens län nominerade Gårdshem i Umeå till årets Stora turismpris, då företaget jobbat nytänkande och utvecklat helt nya koncept med anledning av coronapandemin.

Gårdshem är både en fysisk butik och en onlinegårdsbutik, som säljer lokal- och närproducerad produkter från gårdar, mejerier, bryggerier och andra duktiga hantverkare i trakten. I butiken erbjuds även enklare luncher. Man jobbar också med olika events kopplade till verksamheten. När pandemin satte stopp för butikens matevents och minskade kundflödet i den fysiska butiken, valde man att tänka nytt och utveckla helt nya koncept. I stället för att ställa in den inplanerade ostprovningen startade man världens första onlineostprovning, som sedan utvecklats till ett populärt och återkommande event. Dessutom erbjöds hemleverans av matvaror till en billig peng för alla kunder som önskade, eller som med anledning av pandemin inte kunde besöka butiken fysiskt.

Lyfter västerbottniskt mathantverk
Mat och dryck är en allt viktigare faktor för resenärer. Utbudet av goda matupplevelser styr idag ofta valet av destination. Gårdshem fyller en viktig funktion för hela besöksnäringen, genom att lyfta livsmedelsproducenter och hållbara måltidsupplevelser i Västerbotten. Med sin starka digitala närvaro och verksamhetens utbud, både i den fysiska butiken och online, skapar man uppmärksamhet och ökat intresse för den mat som produceras i vårt område. Detta leder till köp, inte bara hos matproducenter och återförsäljare, utan även hos de restauranger som erbjuder en meny baserad på lokala produkter.

Med anledning av coronapandemin har Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism valt att lyfta fram samtliga läns nominerade företag och organisationer som vinnare av Stora turismpriset 2020.

Kontaktperson på Gårdshem:
Christian Sjöland, 076-791 01 02, christian@gardshem.se