5 saker vi lärt oss av pandemin

E-handeln är viktigare än någonsin

Enligt PostNords E-barometer växte e-handeln med 40 procent under 2020. ”Ett grodhopp på minst tre år framåt i tiden” är den beskrivning som ges. Och ja, det är uppenbart att nätet varit en räddare i nöden för många under året, oavsett om det gäller nöjesshopping eller livsnödvändigheter som mat och medicin.

Även om trenden att handla över nätet inte lär stanna av den närmsta tiden, snarare tvärtom, behöver vi komma ihåg att väldigt många längtar efter att komma tillbaka till något sorts normalläge.

Därför får vi inte glömma att…

Butiken är viktigare än någonsin

Butikerna blir allt viktigare, inte bara för köp, utan även som ett showroom, ett utlämningsställe och en varumärkesbyggande plats. Butiken behöver vara en upplevelse som är värd att besöka, och den som verkligen vill dra nytta av ytan lägger i dag mycket fokus på pre-sales. Här handlar det om att de som kommer in i butik gärna ska ha bestämt sig redan innan, ibland för att skynda på processen och ibland för att helt enkelt leda till avslut.

Vill du veta hur ett nära på perfekt pre-sales system i butik ser ut? Besök McDonald’s digitala Drive Thru. De löser dessutom en av de största utmaningarna, nämligen…

Enkelhet styr valet

Ibland kan man fråga sig om vi människor gillar valmöjligheter. Ofta är vi otroligt ambivalenta inför att välja ett av flera alternativ och i Sheena Iyengar’s klassiska experiment med sylt, där sex alternativ framför 24 ledde till sex gånger högre konvertering. Därför behöver konsumenter tydlig och ärlig guidning genom hela köpprocessen, från tanke till genomfört köp. Innan, för att väcka tanken, och efter för att förstärka köpet. Glöm för guds skull inte ”efter-säljet”, det är ett ypperligt tillfälle att leverera över kundens förväntningar samt driva nästa köp!

Att vi både har svårt att välja och vill ha hjälp att välja är en aning paradoxalt eftersom…

Vi kräver vår frihet att välja och det mer än någonsin förut

Det finns inget som är så jobbigt som att känna sig tvingad att göra något. Vi har nu levt med begränsningar, och vissa upplevda begränsningar, mer än ett år. Känslan av att vi inte längre är helt fria att välja. Ta en sådan enkel sak som att vara tvungen att jobba hemma. För de flesta som kunnat, och faktiskt gjort det, känns kontoret som en avlägsen hägring som många hoppas få återse snart. Men samtidigt, när jag frågar såväl företagen som de anställda är det väldigt många som nog helst skulle fortsätta jobba hemifrån. I alla fall ibland. Eller oftast. Eller när andan faller på.

Och det är klart att vi ska fortsätta jobba hemifrån, och från kontoret. För det enda vi är helt säkra på när det gäller detta underliga 2020 och början av 2021 är att…

Världen har förändrats helt, men allt är nästan precis som vanligt ändå

Samhället kommer att återhämta sig snabbare än vad många tror. Ekonomierna ser ut att ha överlevt förhållandevis (och förvånansvärt) bra. Visst har året inneburit en hel del lidande, förluster och sorg. Visst har vi mycket att ta igen och rätta till igen. Men på det hela taget kommer samhället att fortsätta framåt i full fart.

Och även om det går emot kutymen att säga; tror vi inte att det även kommer komma ett gäng bra saker ur det här när vi tittar på det i retroperspektiv? Företagsledningar har ökat tilliten till sina medarbetare, teknologi har omfamnats på ett helt nytt sätt, livet har saktats ner något för många som sprang lite för snabbt och många har fått tid att reflektera över vad som verkligen är viktigt.

Vi ser många bra exempel på företag som inte lutat sig tillbaka utan tagit mod att agera, istället för att reagera, och därmed varit med och skapat framtiden, istället för att bara vänta in den.