Digital Signage - Den ständigt unga branschen

Digital Signage - Den ständigt unga branschen

När jag började skriva denna krönika var tanken att skriva om Visual Art, vad som har hänt under det senaste året och vad vi kan förvänta oss i framtiden. Det blev då tydligt för mig att vår bransch har genomgått grundläggande förändringar de senaste åren. Den har faktiskt, år efter år, hela tiden utvecklats. Med andra ord är det en bransch som ständigt förändras och som ett resultat av det förblir ung.

När branschen växte fram runt sekelskiftet var digitala ytor lite mer oväntade än de är idag. Till en början blev folk lätt imponerade av de tunna, platta skärmarna, som var en stor kontrast till de klumpiga bildskärmar och tv-apparater de var vana vid.

Men även om digitala ytor nu finns överallt, går det snabbt framåt i både offentliga miljöer som tunnelbanan och även restauranger och butiker och vi ser att tekniken går snabbt framåt. Möjligheterna är mer revolutionerande än evolutionära, till stor del tack vare bättre uppkoppling överallt, vilket säkerställer att informationen alltid är aktuell och relevant, och LED-teknik som möjliggör skärmar i alla former och storlekar.

Faktum är att digitala ytor är så vanliga idag att vi knappt tänker på dem. Det vill säga tills de inte fungerar som tänkt, eftersom alla direkt kan upptäcka en svart skärm. Detta leder oss till den verkliga utvecklingen. Nu måste branschen fokusera på kvalitet och stabilitet snarare än tunnare skärmar.

Digitala ytor är en stor och viktig del av vårt dagliga liv. Och som ett resultat blir de en naturlig del av kommunikationslandskapet och mediamixen. Fler och fler inser att detta är en viktig och effektiv kanal för att nå kunder. Inte bara i Sverige, som länge har legat i framkant på detta område, utan även i hela Europa som skapar en stor marknad i framtiden. Därför förväntas tillväxten av digitala ytor fortsätta i snabb takt under de kommande åren.

Pandemiåren har verkligen påverkat både oss och branschen som helhet, liksom den nya ekonomiska verklighet som Europa och världen just nu upplever. Men om initiala investeringar stannade och många kunder blev försiktiga ser vi nu en ökning av orderingången. Digitala ytor förenklar och förbättrar inte bara kommunikationen med slutkunderna, utan sparar ofta pengar på andra områden också.

Lägg därtill de nya, coola lösningarna som involverar till exempel AI-drivet och personligt anpassat innehåll på skärmar, så kommer branschen garanterat att återuppfinna sig själv några gånger till under de kommande åren. Och när jag reflekterar över detta tycker jag att det är ganska härligt att vara i en bransch som hela tiden förnyar sig och håller sig ung, oavsett hur många år som går! Det är bara jag som blir äldre...

/Pontus Meijer, CEO på Visual Art Group