43 kvm LED på NIO House i Oslo

Ett bra 2022 – ett ännu bättre 2023!

När jag fick frågan om jag kunde sammanfatta 2022 för Visual Art slog det mig att vår bransch förändras så otroligt snabbt. Trots många år på nacken, både som bransch och som företag, är inget år det andra likt. Det låter kanske klyschigt men faktum är att allt inom Digital Signage ständigt förnyas. Tekniken utvecklas genom ny spännande hårdvara och allt smartare mjukvara. Affären förändras genom en förändrad syn på butiker och allmänna ytor. Branschen förändras genom uppköp och sammanslagningar. Och inte minst förändras kundnyttan genom en helt ny syn på digitala ytor.

Digital Signage har blivit en självklar del i en större media mix

Digital Signage har alltid varit lite av en udda fågel i kommunikationssammanhang, men under de senaste åren har vi äntligen börjat bli en självklar del i en större mediemix. Sverige har varit ett föregångsland men vi ser att resten av Europa, och vissa andra delar av världen, är på väg att mogna på samma sätt.

Men nu var det 2022 och Visual Art jag skulle skriva några rader om. Hur har det gått, trots fortsatt Corona-stress, sviktande världsekonomi och ett krig i Europa? Faktum är att det gått otroligt bra. Med nya och utökade samarbeten med kunder som Subway, Skistar, Lego, Joe & The Juice, Circle K, Bitastad och Nio, för att nämna några, har vi fortsatt vår expansion över hela Europa. Om marknaden stannade av en del under framför allt 2021 har den, för vår del, vaknat till liv med råge igen under 2022.

Vad driver utvecklingen?

Vad driver då den här utvecklingen? Det beror lite på vilket segment vi pratar om. Flera kedjor ser över sitt butikskoncept i stort och det blir allt vanligare med såväl flaggskeppsbutiker som rena konceptbutiker. Här spelar digitala ytor ofta en central roll, dels för dess enkelhet att bygga innehåll som är såväl säljande som informativt och image-skapande, men även för att det är det bästa sättet att centralisera kontrollen över innehållet och budskapen på plats i butik.

För andra segment, framför allt då mer offentliga ytor, ser vi också ett ökat intresse och en ökad utbyggnad av skärmar i informativt syfte. Det finns helt enkelt inget enklare sätt att effektivt nå fram med nödvändig och ständigt uppdaterad information.

Stor efterfrågan på LED

Om mognaden för att använda digitala ytor blir större och större rusar den tekniska utvecklingen på för fullt bredvid. Detta beror till stor del på LED-tekniken som nu inte bara är extremt användbart och kostnadseffektiv för stora skärmar, utan även, genom sin modulära uppbyggnad blir alltmer intressant alldeles oavsett storlek och format. Men de stora framstegen ligger ändå på mjukvarusidan och här har vi på Visual Art fortsatt att göra framsteg.

Vår egen och unika mjukvara Signage Player är en allt större framgångsfaktor i upphandlingarna, stora som små. Genom mjukvaran gör vi det möjligt att effektivt hantera alla skärmar hos en butikskedja, alldeles oavsett var de fysiskt befinner sig. Eftersom programvaran fungerar direkt på skärmarna, utan extern mediaspelare, blir det också ett mycket kostnadseffektivt system såväl vad gäller inköp som underhåll. Under året har vi dessutom börjat se över och implementera nya funktioner, exempelvis ett kölappssystem för Husqvarna som nu rullat ut i återförsäljarnas butiker runtom om i Europa.

Hur ser då planerna ut framåt?

Kort och gott planerar vi att fortsätta växa och ta över såväl nya marknader som kunder under året som kommer. Den största utmaningen framåt är förstås omvärlden och det ekonomiska läget, men i nuläget ser fler och fler aktörer ut att få upp ögonen för att våra lösningar snarare är en del i att ta sig ur problemet snarare än bara ytterligare en kostnadspost. Vi ser en enorm utveckling, bland annat inom AI-området, där vi har flera spännande pilotprojekt på gång efter första, lyckade tester på vissa marknader. Kort och gott kan AI hjälpa att optimera innehåll och utbud efter analys av nuläget på den enskilda platsen.

ISO-certifierade

En av de största och viktigaste nyheterna för Visual Art under 2023 är annars att vi nu är ISO-certifierade för kvalitet (9001), miljö (140001) och arbetsmiljö (55001). Även om det kanske låter lite grått och tråkigt är det en oerhört viktig markör att vi nu kan kvalitetssäkra alla våra rutiner och processer. Det öppnar också upp en helt ny värld av möjligheter gentemot offentliga verksamheter av olika slag.

Kort och gott – vi ser fram emot ett 2023 som blir det bästa året någonsin! Och vi hoppas förstås att du vill vara med oss på den framgångsvågen. Som kund, medarbetare eller bara en intressent i världens roligaste och mest spännande kommunikationsområde!

Pontus Meijer

VD Visual Art