Rusta förbättrar internkommunikationen med hjälp av Visual Art

Rusta har investerat i digitala ytor som verktyg för att förbättra upplevelsen för deras medarbetare i varuhusen. Med satta mallar och specialanpassat dynamiskt innehåll vill Rusta höja engagemanget och säkerställa att rätt och relevant information alltid når medarbetarna. Visual Art har tagit fram en lösning som kommer att installeras i samtliga varuhus.

Rusta har drygt 100 varuhus i Sverige och nästan lika många i Norge samt Finland. De har likt många andra företag haft utmaningar kring att hitta en effektiv kanal för internkommunikation, då en majoritet av deras arbetskraft inte sitter framför en dator. Detta leder till att det kan vara svårt att nå ut med information på ett effektivt och enkelt sätt. Därför är informationsskärmar där medarbetare passerar en optimal kommunikationskanal.

- För oss är det mycket viktigt att personalen är uppdaterade på allt från aktuella kampanjer till produktinformation och annat intressant som händer på varuhusen. Tidigare har vi ofta använt e-post för detta, men det har varit svårt att säkerställa att informationen når alla och även inneburit en försening för alla våra medarbetare som arbetar i butikerna, säger Nahrin Ego, Manager Internal Communication på Rusta.

- Lösningen har en rad fördelar, inte bara att vi får ut viktig information på en plats där alla i personalen automatiskt samlas, men även att vi får en lösning lokalt som kan användas för såväl presentationer som de live-sändningar vi gör till alla medarbetare ett antal gånger per år, fortsätter Nahrin Ego, på Rusta.

- Rusta är på många sätt en tacksam kund att arbeta med. De vet precis vad de vill att informationsskärmen ska uppnå för mål och vilka funktioner och finesser som är nödvändiga för dem. Efter det mycket lyckade, och uppskattade, pilotprojektet blir det extra roligt att vi nu får rulla ut lösningen i alla varuhus på samtliga marknader, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art.

Efter ett lyckat pilotprojekt har Rusta nu landat i en lösning där informationsskärmar kommer att installeras i personalens matsal i varje varuhus, till en början i Sverige. Skärmen, som styrs av Visual Arts egna och unika mjukvara Signage Player, kommer att visa det mest aktuella och viktigaste för personalen varje given dag.

Skärmarna, som levereras av LG Electronics, kommer att fästas på ett speciellt stativ för att kunna användas såväl stående (för löpande information) som liggande för presentationer och live-event.

Totalt rör det sig om runt 100 skärmar i Sverige i ett första steg med det uttalade målet att i nästa steg göra samma utrullning i kedjans varuhus i Norge, Finland och Tyskland. Värdet för Visual Art i beräknas vara runt fyra miljoner SEK.

För ytterligare information kontakta:

Monika Lindquist, CMO & CCO, Visual Art Group
    Tel. +46 72 333 23 83, monika.lindquist@visualart.com

Andreas Ström, CRO, Visual Art Group

Tel. +46 72 205 05 13, andreas.strom@visualart.com

Visual Art är marknadsledande helhetsleverantör inom digitala kommunikationsytor (Digital Signage) i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget startade 1997 och har idag ca 140 medarbetare inom bland annat sälj, tech, strategisk och kreativ innehållsproduktion samt support. Visual Art är en tech- och data-driven samt strategisk partner som hjälper sina kunder att skapa riktigt affärsvärde och nå deras KPI:er. www.visualart.com

Anställda: ca 140 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA
    Kunder i urval: McDonald’s, Subway, ICA, Unibail-Rodamco-Westfield, Circle K , 7-Eleven, SEB, AMF Fastigheter, Audi och AB Nordiska Kompaniet