Böjd LED hos Audi som fångar fotgängarnas intresse på gatan

LED – i vått och torrt, i stort och smått

I många år har LED varit den självklara lösningen när det ska till en stor och synlig digital lösning. Om vi säger New York och Times Square, visualiserar många framför sig de enorma LED:arna som omger torget. Enorma digitala ytor som ropar ut sina budskap och bidrar till att skapa stämning men även nyfikenhet. Det är ingen underdrift att säga att LED-tekniken mer eller mindre revolutionerat världen kring Digital Signage och digitala ytor generellt.

Anledningen är enkel. I takt med att tekniken utvecklats och att priserna gått ner har de modulära möjligheterna med LED skapat helt nya möjligheter. Genom att enkelt sätta ihop mindre delar till en större enhet har man kunnat bygga skärmar i storlekar som tidigare inte hade varit möjligt, eller i alla fall mycket komplicerat och kostsamt. Men nu är det dags att tänka om då LED även har börjat ta plats i de mindre formaten. Det är dags att revolutionera hela vår bransch igen.

Storleken spelar roll, men formen är ännu viktigare

Det är enkelt att tro att en stor skärm lockar tittare. Och även om det var en sanning tidigare, har detta förändrats. I takt med att stora skärmar blir en all vanligare del av vår vardag gör vår fungerar vår hjärna som den alltid gör med det som är frekvent förekommande, den sorterar bort det och riktar uppmärksamheten mot någonting annat. Självklart beroende på innehåll men för att trycka på en poäng generaliserar vi. Det vi tidigare blev imponerade av är nu vardagsmat som inte skapar något ”Wow!”.

Genom att använda teknikens kraft med mänsklig kreativitet går det att bryta normen, tänka större och skapa helt nya storlekar, format och former vilket kan få hjärnan att rikta uppmärksamheten dit och sedan fokusera på vad som visas på skärmarna.

Det absolut enklaste exemplet för att visualisera detta är att vi tänker oss fyra hörnpelare runt en monter i en butik. Genom att bygga gavlarna som skärmar och även dela innehållet på alla fyra sidor, så att de tillsammans visar en helhet beroende på ur vilken vinkel man tittar, har vi skapat en installation som får hjärnan att börja fundera. Det bryter det vanliga mönstret kring hur en skärm ”ska” se ut. Det bryter mönstret kring vad vi förväntar oss och väcker därmed automatiskt nyfikenhet och intresse hos betraktaren.

Storleken spelar alltså roll. Men inte så att stort nödvändigtvis är bättre, tvärtom. Och det som verkligen spelar roll är formatet.

När 1 blir 100 – nya möjligheter och nya krav

Ett annat spännande och bildligt exempel är ett köpcentrum i Tyskland som i dag har en gigantisk LED-skärm i mitten av byggnaden, som ingen tittar på. Där tittar man nu i stället på en lösning med 100 skärmar i en lång gång. Skärmar där informationen knyts ihop mellan skärmarna på ett sätt som garanterat får såväl ögon som hjärna att vakna till.

Underhållet, såväl tekniskt som innehållsmässigt, blir mer utmanande med 100 skärmar i stället för 1. Investeringen behöver dock inte dyrare. Ser vi till priserna per tum skärm i dag kan det till och med bli billigare i slutändan. Även vad gäller service och underhåll då det är enklare att byta enskilda, mindre enheter än en stor.

Innehållsmässigt ställer det nya typer av krav, men det arbetet underlättas genom smart mjukvara i bakgrunden. De som tar fram innehållet måste dock lära sig att tänka nytt eftersom det i grunden är ett nytt sätt att kommunicera.

Framtidens digitala ytor är alltså allt fler, men också allt mindre än tidigare. Och i centrum står återigen LED som teknik. Men för framtidens LED, den lilla skärmen, krävs det också avsevärt smartare mjukvara och inte minst smartare kreatörer. För framtiden har inga fasta format.