Signage Player lanseras som en fristående produktlösning

Visual Art visar vägen för framtidens Digital Signage med molnbaseras mjukvara

Med Signage Player är Visual Art redo att ta en tydligare roll som mjukvaruleverantör inom området Digital Signage. Genom en molnbaserad mjukvarulösning erbjuder företaget såväl ny som unik funktionalitet och ett helt nytt sätt att använda digitala kommunikationsytor som en central del i verksamheten.

Visual Art är en av de ledande aktörerna inom digitala kommunikationsytor och växer i snabb takt. Tillväxten sker primärt i Europa men företaget har även kunder i Asien, Nordamerika och Australien. Visual Art har med sin expertis inom både tech och design en unik position som helhetsleverantör, vilket är nyckeln för den pågående expansionen.

- Digitala kommunikationsytor har blivit en självklar del i en marknadsmix. Såväl som en direkt säljkanal som en del i konsumenternas upplevelse av varumärket i stort. Mjukvaran spelar en central roll i den utvecklingen genom att göra det möjligt att på ett enkelt sätt flytta fokus från tekniken till det faktiska innehållet. Vem som helst kan använda vår mjukvara, säger Anders Apelgren, CEO på Visual Art.

Signage Player är en mjukvarulösning som växt fram som en egen, fristående produkt från Visual Art. Utvecklingen och finslipningen av lösningen har pågått i många år, men det sista året har alltmer fokus lagts på användarvänlighet, mallbaserat innehåll och integrationsmöjligheter.

- Signage Player bygger på den senaste molnbaserade tekniken, vilket gör det möjligt för oss att ha kunder och skärmar över hela världen. Vi har redan återförsäljare i Asien och Australien för Signage Player, fortsätter Anders Apelgren.

I och med att Signage Player lanseras som en fristående produktlösning tar Visual Art även klivet över till att bli en SaaS-leverantör, något som ytterligare stärker företagets position på marknaden.

- Vi har alltid haft två ben i den här världen – ett med fokus på teknik och ett med fokus på design och innehåll genom vår Design Studio. Genom den här mjukvarulösningen kan vi bygga ännu mer långsiktiga och relevanta samarbeten med våra kunder vilket kommer gagna såväl deras som vår egen affär, fortsätter Anders Apelgren.

Signage Player fungerar på alla typer av operativsystem och alla plattformar kan integreras i mjukvaran, utan behov av externa mediaspelare. Detta är något som ytterligare håller nere kostnader och underlättar administration. För Visual Art ligger dock det mest spännande i de möjligheter som finns för att ständigt utveckla och addera funktioner och integration efter kundernas behov.

- Vi har många spännande projekt på gång där vi bland annat byggt in AI-lösningar för att anpassa innehåll och funktion på skärmarna. Genom att lyfta ut Signage Player som en fristående produkt kan vi fortsätta med den här typen av innovativa lösningar som ger ännu högre mervärde för kunderna, avslutar Anders Apelgren.

För ytterligare information kontakta:

Anders Apelgren CEO, Visual Art Group
Tel. +46 70 312 73 30, anders.apelgren@visualart.com

Monika Lindquist, Marketing & Communications Director, Visual Art
Tel. +46 72 333 23 83, monika.lindquist@visualart.com

Visual Art är marknadsledande helhetsleverantör inom digitala kommunikationsytor (Digital Signage) i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget startade 1997 och har idag ca 120 medarbetare inom bland annat sälj, tech, strategisk och kreativ innehållsproduktion samt support. Visual Art är en tech- och data-driven samt strategisk partner som hjälper sina kunder att skapa riktigt affärsvärde och nå deras KPI:er. www.visualart.com

Anställda: ca 120 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA
          Kunder i urval: McDonald’s, ICA, Unibail-Rodamco-Westfield, Circle K , 7-Eleven, SEB, AMF Fastigheter, Audi och AB Nordiska Kompaniet