Årets upplaga av Run of Hope kommer att bli större än någonsin.

Vitamin Well och Barncancerfonden satsar på rekordstort Run of Hope

Motionseventet Vitamin Well Run of Hope, där alla deltagaravgifter och insamlade medel går till Barncancerfondens arbete för drabbade barn och familjer, blir i år större än någonsin.
– Det ska vara enkelt och härligt att röra på sig för ett viktigt ändamål. Därför satsar vi på ett nytt och förbättrat format av Vitamin Well Run of Hope, där alla oavsett ambitionsnivå får möjlighet att engagera sig för barncancerdrabbade, säger Nathalie Hillerström, Barncancerfondens projektledare för loppet.

Årets upplaga av Vitamin Well Run of Hope, som anordnas för åttonde året i rad, kommer med en rad förändringar för att ta vara på det enorma engagemanget som finns hos motionärer, företag och föreningar runt om i Sverige. 2022 samlades 1,3 miljoner kronor in till barncancerforskningen, nu hoppas man på ännu mer.

Nytt för i år är att loppet i Hagaparken i Stockholm arrangeras redan den 14:e maj, medan loppet i Åre precis som tidigare år hålls i september i samband med att privatpersoner, företag, gym och föreningar över hela landet under en veckas tid arrangerar egna evenemang och insamlingar till förmån för Barncancerfonden.

– Vi ser ett väldigt stort engagemang i hela landet under Vitamin Well Run of Hope. Genom att dela upp evenemangen i år tror vi att fler kan delta i loppet i Stockholm i maj, samtidigt som vi nu får fler tillfällen att uppmuntra till löparglädje och erbjuda möjligheten att bidra till arbetet för barncancerdrabbade, säger Nathalie Hillerström.

– Att få arrangera ett lopp i maj, i början av löparsäsongen när det blivit gradvis ljusare och härligare ute, känns extra inspirerande. Dessutom kan de som vill delta i både Stockholm och Åre, eller kanske både delta och arrangera ett eget lopp, säger Petter Ericson Hållén, marknadsansvarig för Vitamin Well.

Ett lopp för alla
I Stockholm väntar ett större evenemang än tidigare. Utöver att det förväntas bli ett rekordstort deltagarantal och att barnen kan delta i ett eget lopp, så kommer ett område med mat, dryck och aktiviteter för alla åldrar att byggas upp och en rad idrottsstjärnor kommer att vara på plats. Prisutdelare i barnloppet annonseras i maj – 2022 fick alla barn medalj av simstjärnan Sarah Sjöström vid målgång.

Kort och gott – en härlig aktivitet för kompisgänget, kollegorna, eller hela familjen.
– Självklart ska den som vill springa snabbt kunna göra det, men syftet är att uppmuntra till rörelse oavsett vem man är och vilka förutsättningar man har. Man kan springa, lunka eller gå sträckan, huvudsaken är att vi rör på oss tillsammans för en god saks skull, säger Petter Ericson Hållén, marknadsansvarig för Vitamin Well.

Så här anmäler du dig
Vitamin Well Run of Hope i Stockholm går av stapeln den 14 maj. Huvudloppet om cirka fem kilometer startar klockan 13.00, och barnloppet på 650 meter startar 12.30. Samtliga deltagare får medalj en iskall Vitamin Well och andra härliga produkter vid målgång.

Anmälan till loppet den 14 maj har öppnat, och att delta kostar 100, 200 eller 300 kronor – beroende på hur mycket man vill bidra med.
Anmälan till loppet i Åre och övriga lopp under höstens Run of Hope-vecka öppnar senare i år. I september kommer det dessutom gå att köpa specialdesignade Vitamin Well-flaskor och på så sätt bidra i kampen mot barncancer.

För mer information och anmälan, vänligen besök https://www.barncancerfonden.se/event/run-of-hope/

Stjärnsimmaren Sarah Sjöström var prisutdelade vid barnloppet i samband med Run of Hope 2022.

Fakta om barncancer

• Varje dag får ett barn i Sverige cancer, och 85 procent av de som drabbas överlever.
  • Forskningen går framåt, men vissa diagnoser går än idag inte att bota.
  • Bland de som överlever drabbas ungefär 70 procent av sena komplikationer, antingen från behandlingen eller sjukdomen i sig.

Om Barncancerfonden
    Barncancerfonden finansierar forskning som möjliggör effektivare och mer skonsamma behandlingar som är elakare mot cancern men snällare mot barnen, samt erbjuder stöd för drabbade familjer och barncanceröverlevare.
    Sedan starten för drygt fyrtio år sedan har Barncancerfonden haft en tydlig uppgift – att bekämpa barncancer, med målet att varje drabbat barn ska överleva och leva ett gott liv.
    Som den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige har Barncancerfonden bidragit med över 3,5 miljarder kronor till olika forskningsprojekt. Det är möjligt tack vare bidrag från privata givare, företag och organisationer.
    Läs mer om Barncancerfondens arbete på www.barncancerfonden.se

Vitamin Well är en svensk vitamin- och mineralberikad dryck – framtagen som ett smart och mer hälsosamt alternativ till läsk, juice och andra drycker. Vitamin Well lanserades i Sverige 2008 och säljs idag på 40 marknader runt om i världen. För mer information om produkterna, besök www.vitaminwell.se

Vitamin Well är en svensk vitamin- och mineralberikad dryck – framtagen som ett smart och mer hälsosamt alternativ till läsk, juice och andra drycker. Vitamin Well lanserades i Sverige 2008 och säljs idag på 40 marknader runt om i världen. För mer information om produkterna, besök vitaminwell.se