Kundupplevelsen en nyckel till lyckat samarbete med DHL

För DHL Freight är det viktigt att allt fungerar enkelt och smidigt med tjänstebilarna. Morgan Wörding som är fordonsansvarig uppskattar helhetslösningarna hos Upplands Motor, och att säljarna är pålästa och anstränger sig för att sätta sig in i kundens behov.

DHL Freight Sverige beställer nästan alla sina personbilar genom Upplands Motor. Föraren hämtar själv sin tjänstebil och lämnar in den på service vid behov. Morgan Wörding uppskattar helhetskonceptet med service, reparation, skadeverkstad och däckhotell.

– Jag har många exempel på förare som berömmer Upplands Motor för sitt sätt att ta hand om kunderna, och att de känner sig sedda och uppskattade när de kommer dit.

Levererar utifrån kundernas behovDHL Freight Sverige är en av fyra svenska grenar hos det globala logistikföretaget Deutsche Post DHL Group. Enheten sköter väg- och järnvägstransporter inom Sverige och Europa och har över 1900 medarbetare, från norr till söder. Hos dem är tjänstebilarna ett viktigt arbetsredskap för personalen så att de smidigt ska kunna ta sig mellan olika terminaler, och för säljarna när de är ute på kundbesök.

Det är höga krav på fordonsindustrin och DHL Freight jobbar extremt hårt med att minska sin miljöpåverkan. Därför är det viktigt att bilarna är så klimatsmarta som möjligt och att de har hög säkerhetsklass.

– Det sätter press på oss att hitta lämpliga bilar och där hjälper Upplands Motor oss jättemycket. De har väl inarbetade rutiner och dedikerade säljare som känner till vår policy väl och förstår förarnas behov. Ofta är de mer insatta i våra rutiner än förarna själva, vilket underlättar vårt arbete väldigt mycket, berättar Morgan.

Tjänstebilen är ett viktigt arbetsredskap
En stor utmaning är också att kunna erbjuda attraktiva och tilltalande tjänstebilar där föraren inte behöver lägga onödig tid på att saker inte fungerar som de ska. Är föraren nöjd med bilen är det lättare att fokusera på jobbet. Hanteringen kring bilarna behöver därför vara enkel och tillgänglig för att allt ska rulla på så smidigt som möjligt i arbetet.

– Därför har vi valt att hålla en hög nivå på våra tjänstebilar, och det lyckas vi med genom samarbetet med Upplands Motor. Jag skulle gärna se att de fanns i andra delar av landet också. Vi har jobbat fram en väl fungerande process tillsammans och det känns kul att det fungerar så bra som det gör, avslutar Morgan.

Vill du veta mer om vad vi på Upplands Motor kan göra för dig och ditt företag? Tveka inte att kontaka oss!

Vidare läsning

Skadeverkstaden i Uppsala finalist i årets Motorgala