I korsningen Kyrkogatan/Korsgatan i Göteborg välkomnar Wallenstam Götaplatsgruppen och Park Lanes nya storsatsning till hösten.

Wallenstam välkomnar Götaplatsgruppen och Park Lane

I höst förvandlas hörnet vid Korsgatan, Kyrkogatan i Göteborg till något helt nytt när Park Lane och Götaplatsgruppen öppnar sin nysatsning här. Just nu genomför Wallenstam en varsam renovering i fastigheten för att allt ska vara toppskick inför öppningen. Det handlar om drygt 600 kvadratmeter restaurangyta i ett hus med anor från 1820-talet.

– Vi ser otroligt mycket fram emot öppningen och kan lova en upplevelse som blandar det bästa från båda världar när det kommer till mat, dryck och underhållning. Det blir en folklig restaurang i ett oslagbart läge med ett spännande och trivsamt koncept som vi tror på, säger Bengt Linde, Götaplatsgruppen.

– Det känns fantastiskt roligt och spännande att låta en så populär adress som denna få leva upp, byta skepnad och innehåll för att bidra positivt till hela området som i sig sjuder av liv och rörelse. Vi har ju sedan tidigare också fin erfarenhet av framgångsrika samarbeten med Götaplatsgruppen i etableringen av Tavolo och Vinbaren, säger Marina Fritsche, regionchef Göteborg och vice vd för Wallenstam.

Huset vid korsningen Korsgatan, Kyrkogatan, för Göteborgaren ofta bekant som “Josephssonshuset”, började sin resa 1820, när Hans Christian Koch bygger huset för att använda det som värdshus, vinlager och bostadshus. På 1920-talet övertar C.J Josephsson huset för att starta ett “bosättningsmagasin”. När Wallenstam köpte huset efter ytterligare 100 år, var det i behov av en stor portion kärlek och en omfattande renovering påbörjades. Nu börjar resan in i nästkommande 100 år.

– Vi trivs ihop och älskar att överraska, skapa stämning och upplevelser tillsammans med god mat och dryck. Det ser vi verkligen fram emot att göra här mitt i hjärtat av Göteborg i en helt fantastisk lokal, säger Daniel Brookes, Park Lane.

Götaplatsgruppen och Park Lanes nya satsning öppnar i ett område som präglas av en varm atmosfär, färgstarka personligheter, entreprenörer, kreatörer och makare. Här på ”Makaregatorna” pulserar staden från tidig morgon till sen kväll.