Gå direkt till innehåll
Allt du behöver veta om självrisk – vad är det och hur påverkar det din försäkring?

Blogginlägg -

En försäkring är en garanti om ekonomisk ersättning vid oväntade händelser, men en liten del av beloppet står försäkringstagaren själv för. Det beloppet kallas för självrisk och ingår i de allra flesta försäkringsavtal. I den här texten reder vi ut vad självrisk är och vad du ska tänka på när du tecknar en försäkring med självrisk.

Vad är självrisk?
Självrisk kallas den del av skadekostnaden som försäkringstagaren själv betalar. Om något som du har försäkrat drabbas av en skada gör försäkringsbolaget en värdering av skadekostnaderna. Därefter dras självrisken bort från det värderade beloppet innan försäkringspengarna betalas ut. Självrisken varierar mellan olika försäkringar; det kan vara en procentsats på skadekostnaden eller en fast summa.

Syftet med självrisk är att avskräcka försäkringstagare från att hantera sina försäkrade objekt med vårdslöshet.

Vad innebär grundsjälvrisk och särskild självrisk?
Oftast skiljer man på grundsjälvrisk och särskild självrisk. Grundsjälvrisken är försäkringens generella självrisknivå och anges i antingen kronor eller procent. För vissa försäkringar, eller i delar av en försäkring, kan däremot särskilda självrisker gälla. Lite förenklat innebär en särskild självrisk ett större individuellt ansvar och framgår av försäkringsvillkoret.

Vad är självriskperiod?
En självriskperiod är en avtalad tid under vilken du bara betalar din grundsjälvrisk en gång och gör att den sammanlagda summan begränsas om flera försäkringsärenden sker under kort tid. Detta är särskilt vanligt i djurförsäkringar. För de allra flesta andra typer av försäkringar betalar du självriskbeloppet vid varje ny skadehändelse.

Är självrisken avdragsgill?
Om du har ett företag så är självrisken oftast avdragsgill om det försäkrade objektet har skadats inom ramen för näringsverksamheten.

Har alla försäkringar självrisk?
Nästan alla typer av försäkringar har någon form av självrisk. I vissa fall kan du själv välja vilken självrisknivå du vill ha. Ju högre självrisk du väljer desto lägre blir priset på din försäkring.

Läs mer om självrisk för bilförsäkringar här.

Sandra Fägerskiöld

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Sverige

Försäkringar som bryr sig - om dig, ditt hem och det du håller kärt

Försäkringsbolaget för dig som uppskattar personlig service och fördelarna med att vara försäkrad hos ett mindre men tryggt bolag.

WaterCircles Sverige AB
Torshamnsgatan 35