Hur räknar jag ut lösöre?

Hur räknar jag ut lösöre?

Från bestick till möbler

Lösöre är ett begrepp som innefattar alla lösa saker du har hemma, allt från kläder och bestick till elektronik och möbler. Dessa saker har alla ett marknadsvärde, alltså vad de skulle vara värda om du sålde dem idag, och detta är inte helt enkelt att räkna ut på rak arm. Konsumenternas.se har ett gäng schablonvärden som du kan använda dig av för att räkna ut ditt lösöre:

Vardagsrum (möbler+TV m.m.) - 170 000 kr

Kök (husgeråd+möbler) - 50 000 kr

Sovrum vuxna (möbler+saker) - 35 000 kr

Sovrum för (1) barn/tonåring - 30 000 kr

Kläder för (1) vuxen - 45 000 kr

Kläder för (1) barn/tonåring - 30 000 kr

Källare - 35 000 kr

Vind - 35 000 kr

Ett enkelt sätt att få en översikt av dina saker är att skriva en lista med saker som har ett värde, ungefärligt räkna ut vad dessa kan vara värda idag och till sist få en totalsumma. På så sätt kan du se om du behöver en försäkring som täcker lösöre för 100 000 kr eller om dina saker kanske är värda upp mot 1 000 000 kr. Är du lite extra smart skriver du ned det du känner till om dina föremål, tar bilder på viktiga/värdefulla föremål och sparar alla kvitton på ett ställe. Spara informationen digitalt på ett USB utanför hemmet, eller i ett moln (del av server) som du har tillgång till utanför hemmet. Var smart på förhand så att du slipper lida i efterhand!

Läs mer om rätt försäkringsbelopp

Läs mer om vår hemförsäkring