Stanna hemma – undvik resor ut i skärgården

Stanna hemma – undvik resor ut i skärgården

Under påsken förstärker Waxholmsbolaget turerna ut i skärgården, men uppmanar alla till att inte resa om resan inte är helt nödvändig.

– Vi vet av erfarenhet att påskhelgen är en stor reshelg i skärgårdstrafiken, men för att minska risken för smittspridning kommer vi inte att släppa på så många passagerare som fartygens certifikat tillåter. För att hantera detta kommer det finnas bemannade fartyg i reserv att sätta in, säger Region Stockholms trafikdirektör Fredrik Cavalli-Björkman.

Det går inte att i förväg boka plats på Waxholmsbolagets båtar och det händer även under normala förhållanden ibland att personalen på båtarna måste neka människor att gå ombord och invänta en annan båt, särskilt vid stora helger och på helger under sommaren.

– Vi lämnar inte folk på öarna och vi gör alltså nu på samma sätt som vi brukar – vi sätter in extra fartyg som hämtar upp alla. Dock kan det hända att man får vänta länge på att extraturen kommer, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Waxholmsbolaget uppmanar alla resenärer att:

• Avstå från att åka ut i skärgården om inte resan är absolut nödvändig.
  • Är du över 70 år eller tillhör en riskgrupp ska du inte resa ut i skärgården.
  • Tänk på att om du blir sjuk ute i skärgården så får du inte ta båten hem.

Läs mer på waxholmsbolaget.se