Ekologiskt från Bellinghams toppserie

Det är nu knapp en vecka sedan det blev klart att Bellingham vann dubbla utmärkelser när Sydafrikas bästa viner av chenin blanc respektive pinotage utsågs. På fredag den 5:e september lanseras Bellingham Bernard Series Organic Syrah som ett exklusivt släpp på systembolaget. En begränsad kvantitet om 1200 flaskor har letat sig till Sverige.

Bernard Series Organic Syrah är det första ekologiska vinet i Bellinghams toppserie som döpts efter den karaktärsfulle grundaren Bernard Podlushuk. Bernard var en sann pionjär som bland annat var Sydafrikas förste att buteljera druvrent vin av shiraz. I Bernard Series är det vinmakaren Niel Groenewalds skicklighet och innovationskraft som materialiseras i exklusiva droppar som överöses med olika priser runt om i världen.

Den ekologiska vingården där frukten till Bernard Series Organic Syrah hämtas ligger i det något nedkylda underområdet Voor Paardeberg i det annars varma vindistriktet Paarl. Genomsnittstemperaturen över dygnet kan skilja hela 5 grader mellan Voor Paardeberg och andra delar av Paarl. Till stor del beror det på de svala vindarna som letar sig dit från de kyliga atlantvindarna från västkusten. I vingården plockas druvorna varsamt för hand vid full mognad för att i sedan vineriet sorteras och väljas ut bär för bär. Bara de bästa druvorna får vara kvar.

Vinet är jäst med naturliga, vilda, luftburna jästsorter i öppna 500 liters franska ekfat och skalen har tryckts ned sex gånger om dagen för att ge hög men försiktig extraktion. Jäsningen har skett temperaturkontrollerat vid 24 grader och resultatet blir därför tätt och koncentrerat både till färg och smak. Vinet har genomgått malolaktisk jäsning på använda franska ekfat där vinet sedan fått vila ytterligare 16 månader. Hela processen har genomsyrats av minimal mänsklig interaktion.

Bernard Series Organic Syrah är en komplex och yppig syrah som avspeglar den generösa frukt som ursprunget ofta ger. Det är koncentrerat med mörka bär- och plommonaromer, toppat med en distinkt pepprighet och vilda blommor. Det är ett strukturerat vin med mogna tanniner som lovar ytterligare integration och positiv utveckling i upp till 10 år i källaren. Vinet är som klippt och skuret till höstens vilt, med älg och rådjur, i spetsen men prova gärna också till kryddiga korvar.

Artikelnr 90045-01
Pris 199 kr
750 ml

• Mat, dryck

• bellingham
  • syrah
  • ekologiskt
  • sydafrika
  • exklusiv nyhet

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Binderer S:t Ursula, Les Grand Chais de France, Quintay, Killerby, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.

Lucas Spinnars

Brand Manager 0855529200