Wibax startar Chaufförsskola

Wibax startar Chaufförsskola

Wibax koncernen växer kraftigt samtidigt som det råder stor brist på chaufförer inom åkeribranschen. Behovet av fler tankbilschaufförer finns på flera orter men framförallt i Piteå och Skellefteå. Wibax Logistics vill påverka möjligheten att rekrytera fler chaufförer och satsar därför på en egen körkortsutbildning och praktikplatser.

Rekryteringsutbildning för yrkesförare av tankbil

Wibax Logistics har tillsammans med Arbetsförmedlingen tagit fram en skräddarsydd utbildning som när den är slutförd kan leda till en anställning då Wibax har ett stort rekryteringsbehov. Utbildningen riktar sig till dig som vill jobba inom branschen och är arbetssökande.

Yrkesakademin i Luleå håller i utbildningen och Wibax erbjuder 10 personer möjligheten att genomgå praktikperioden på Wibax. Dessutom kommer Wibax att utbilda inom de områden som gäller specifikt för tankbil. Piteå Kommun och Arbetsförmedlingen tipsar om kandidater och deltar i urvalsprocessen tillsammans med Wibax.

• Wibax ser många fördelar med utbildningen då vi får bättre kontakt med målgruppen under praktikperioden. Genom utbildningen har vi en större möjlighet att lära känna personerna samtidigt som de får lära känna oss. Förhoppningsvis gör det att vi kan behålla arbetskraften i företaget, säger Annica Pettersson, HR-chef på Wibax.

Wibax håller en inledande rekryteringsdag för Wibax Academy Chaufförsskola den 5 september 2020. Utbildningen startar under oktober 2020 och pågår fram till mars 2021.

Annica Pettersson

Human Resources Director Wibax Group AB 46 70 695 75 18