För Linus Hylén, regionchef på Renta i Skåne, innebär samlokaliseringen och det nya läget på Väla södra affärsnyttiga fördelar för deras maskinuthyrningsverksamhet.

Rätt resurser på en och samma plats - på Väla södra samlokaliserar Renta sin verksamhet

Under 2024 kommer maskinuthyrningsbolaget Renta att samlokalisera sina verksamheter i Helsingborg och uppföra en ny, toppmodern anläggning på Väla södra, Grustagsgatan 19. Här kommer det nationella bolaget att kunna fortsätta sin utveckling, samtidigt som de nya lokalerna kommer bana väg för en mer effektiv verksamhet.

Rentas framgångssaga sträcker sig tillbaka till 2017, när det nystartade och då finskägda bolaget Renta förenade sig med skånska Dennis och halländska Stål & Hyr. Affärsidén om att hyra ut maskiner, och på så sätt skapa ett cirkulärt omlopp i byggbranschens maskinförbrukning, har tagit företaget till att numera sysselsätta 709 medarbetare på 74 depåer, över hela Sverige.

– Eftersom hela organisationen är utspridd på våra uthyrningsdepåer, behöver våra anläggningar uppfylla flera behov för att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare. I den nya lokalen, i Helsingborg, har vi tittat på olika lösningar för att skapa en trevlig arbetsplats, i allt från ergonomi till vilka portar som skapar det bästa inomhusklimatet när vi lastar våra maskiner, berättar Linus Hylén, Rentas regionchef i Skåne.

Att bygga en helt ny anläggning ger Renta möjligheten att skapa en arbetsplats som är anpassad för deras företagsbehov, vilket säkerställer en god arbetsmiljö för medarbetarna.

Bra förutsättningar för en klimatsmart verksamhet

Den nya anläggningen, om 1 300 kvadratmeter, kommer till 80 procent att bestå av lager, verkstadsytor och tvätthall samt 20 procent kontor. Här har Renta beslutat att integrera en tydlig miljöprofil genom att installera solceller som huvudsaklig energikälla, samt certifiera anläggningen enligt Miljöbyggnad silver. Certifieringen innebär att inomhusmiljön måste prestera en bra bit över svenska lagkrav – bland annat i solskydd, ljudmiljö och ventilation.

– Det har varit viktigt för oss att få bra förutsättningar för att kunna bedriva en klimatsmart verksamhet. Genom att det finns solceller på taket kommer vi att kunna driva vår verkstad på förnybar energi. Det kommer att bli ett välkommet komplement till vår affärsidé som kretsar kring cirkularitet och att kunna erbjuda våra kunder det senaste och mest klimatvänliga när det kommer till byggmaskiner, säger Linus.

Rentas nya anläggning kommer att certifieras med Miljöbyggnad silver, vilket innebär att fastigheten presterar en bra bit över svenska lagkrav.

Nytt läge ger fördelar

Idag har Renta anläggningar på Planteringen och Filborna i Helsingborg. Samlokaliseringen och det nya läget skapar flera affärsnyttiga fördelar för företaget.

– Väla södra har optimal placering och infrastruktur för verksamheter som är i behov av logistik med tung transport. Genom att slå ihop två verksamheter till en och därmed ha rätt resurser på ett och samma ställe kan vi skapa mer miljömässiga transporter, berättar Linus.

Magnus Lambertsson, regionchef på Wihlborgs i Helsingborg, ser flera fördelar med läget som Renta har valt för sin verksamhet.

Med 390 aktiva företag märks det att Väla södra är populärt. Magnus Lambertsson, regionchef på Wihlborgs, hoppas att den nya etableringen ska göra att ännu fler företag riktar blickarna mot området.

– Väla södra är attraktivt för branscher inom både handel och industri. Renta har valt att placera anläggningen på ett synligt läge ut mot väg 111, vilket gör att de blir lättillgängliga för kunder samtidigt som områdets infrastruktur passar affärsverksamheten.