I samarbete med Helsingborgshem och HETCH har Wihlborgs startat Techship - ett initiativ med målet att motivera och inspirera ungdomar att starta eget företag eller plugga vidare.

Techship inspirerar unga i Helsingborg att drömma

Vi på Wihlborgs vill vara med och skapa ett hållbart samhälle. En viktig del i det arbetet är att uppmuntra ungdomar till att våga satsa på sina drömmar. Därför har vi i samarbete med Helsingborgshem och techhubben HETCH startat Techship - ett initiativ med målet att motivera och inspirera ungdomar att starta eget företag eller plugga vidare.

Idén kom till när vi blev tillfrågade att delta på H22 – Helsingborgs stadsmässa 2022. Temat för mässan är Smart Sustainable Cities, smarta hållbara städer, vilket går helt i linje med vårt framtidsmål.

– Det var en självklarhet för oss att vara med på H22. För oss är ett viktigt steg mot ett hållbart samhälle att även fokusera på de sociala aspekterna. Vi vill hjälpa ungdomar som står utanför arbetsmarknaden att våga satsa på sina egna idéer och bygga en framtid, säger Hans Andersson som är affärsutvecklare hos oss på Wihlborgs.

En chans att testa sina idéer

Techship riktar sig i första hand till ungdomar i 18–25 årsåldern från olika områden i Helsingborg, men även personer från andra delar av landet har sökt till projektet vilket är väldigt roligt. Vi erbjuder ungdomar, som är rådvilla kring vad de vill göra med sin framtid eller saknar motivation att plugga vidare, en chans att testa något nytt och utmana sig själva. Under projektet delas ungdomarna in i grupper där de samlas kring en idé, som de får inspiration och kunskap kring hur de bygger vidare.

– Målet är att de efter att projektet är avslutat antingen har kommit så långt kring sin idé att de vill sätta i gång direkt och starta eget företag, eller att de kommit på att de behöver lära sig mer inom till exempel kodning och söker en utbildning, berättar Hans.

Långsiktiga mål

Detta är något vi gör för stadens långsiktiga utveckling. Vi vill öka integrationen och engagemanget hos de unga, så att de får lust att stanna kvar i staden och bidra till dess utveckling. Det är så vi bygger hållbara och attraktiva städer.

Hoppas inspirera andra att våga

Den första omgången av Techship är redan i gång med 30 ungdomar som träffas flera gånger i veckan för att lära sig av varandra och av inspirerande talare. Vi hoppas på att kunna upprepa initiativet under våren 2022 och presentera våra resultat under H22 – med målet att inspirera andra företag att ta liknande initiativ i andra städer.

– Vi har själva lärt oss mycket av projektet och får så mycket energi av att prata med deltagarna. De är alla positiva och orädda och det känns som att vi verkligen gör skillnad, vilket känns fantastiskt bra, avslutar Hans.