Axel Wallin, social hållbarhetschef på Eos och ansvarig för Eos Cares.

Svensk fika öppnar dörrar för nyanlända

För södra Sveriges största basketförening är socialt hållbarhetsarbete ett viktigt inslag i verksamheten. Sedan starten 2016 har många av Lunds flyktingar kunnat förlita sig på IK Eos insatser för integration och social etablering. Bland annat förmedlade och möjliggjorda via ett språkcafé, en aktiv mötesplats som delvis drivs i nära samarbete med Wihlborgs.

IK Eos sociala hållbarhetsarbete sammanfattas i programförklaringen Eos Cares. I programmet beskrivs hur föreningen parallellt med den idrottsliga verksamheten ska utveckla den egenägda Eos-hallen till ett nav för integration, språkträning och social etablering. Merparten av de cirka fyratusen flyktingar som kommit till Lund sedan 2015 har, eller är, på olika sätt delaktiga i de många aktiviteter som erbjuds. Med en aktivitetsbredd som omfattar olika insatser för språklig utveckling, samhällskännedom, föreläsningar, utflykter, praktik, arbetsmarknadsintegration etc, är Eos Cares ett av svensk idrottsrörelses största sociala initiativ.

Eos-hallen i Lund har blivit en mötesplats för integration, språkträning och social etablering.

Framgångsrikt café

Två gånger i veckan, året om, träffas nyanlända på “Eos Language Café” en gång i veckan i Wihlborgs fastighet AlfaIdeonområdet och en gång i Eos-hallen, för att bl a utveckla sina kontaktnät med enskilda och med näringslivet, språkträna och delta i sociala aktiviteter.

– Arbetet vi driver med caféet som bas, är mycket framgångsrikt. I snitt har vi trettio café-gäster per tillfälle och som genom caféet, och de möjligheter till socialt nätverkande det ger, ser Lund som en bra plats att fortsätta sina liv på, säger Axel Wallin, social hållbarhetschef på Eos och ansvarig för Eos Cares.

En gång i veckan anordnas språkcafé för nyanlända i Alfa på Ideonområdet bl a för att utveckla kontaktnätet med näringslivet, språkträna och delta i sociala aktiviteter.

Stöd med krav

Wihlborgs bedriver sin stödverksamhet enligt en väl definierad policy. Verksamheter och organisationer som kan komma ifråga för ekonomiskt stöd eller hjälp på annat sätt, ska ha ett tydligt samhällsinriktat fokus. Det vill säga verka för arbete, utbildning, inkludering och näringslivets tillväxt. Företrädesvis i Öresundsregionen. Som mottagare av stöd ska en organisation årligen kunna verifiera vilka konkreta effekter som uppnåtts.

­– För att kunna driva en så omfattande verksamhet som Eos Cares krävs tajta och förtroendefulla samarbeten, påpekar Axel Wallin. Wihlborgs är ett av dem, samarbetet med Lunds kommun ett annat. Båda bidrar på olika sätt, dels ekonomiskt men även praktiskt, exempelvis med tillfälliga lokaler eller ytor för olika aktiviteter och event.

­– Jag har själv besökt Eos språkcafe och är stolt över vad vi skapat tillsammans. Som ledande fastighetsägare i regionen gör vi på Wihlborgs vad vi kan för att bidra till en positiv samhällsutveckling, inte bara genom våra fastigheter. Att skapa en trygg, integrerad plats där fler kommer in i utbildning eller arbete börjar ofta med att vi möts och pratar med varandra. Genom aktiviteter som denna kan vi vara med och erbjuda en god inblick i vårt samhälle och förhoppningsvis bidra till en positiv framtid i vår region, säger Per Clarin, Wihlborgs fastighetschef för Ideon.

Per Clarin, fastighetschef för Ideon, Wihlborgs.

All integration börjar med att mötas

– Det känns fantastiskt bra att vi sedan samarbetet med Wihlborgs startade 2019 tillsammans uppnått så goda resultat. Eos Cares har under åren 2022-23 haft omkring 30 personer anställda, varav ca 25 är nyanlända som med detta kunnat få sitt första jobb i Sverige. Fjorton personer har fått praktikplats. Vi är även stolta över vårt omfattande ungdomsarbete. Av de ca 3 000 deltagare som vi räknat in under det senaste året är majoriteten barnfamiljer, dvs runt 1 500 barn och ungdomar. Här möts både svenska och invandrade familjer, vilket är hela vår tanke. Att mötas är det bästa sättet till integration. När det lyckas så värmer det, avslutar Axel Wallin.