Nyhet -

Det bästa av båda svenska och amerikanska värden är det enda som är gott nog åt Willa

Willa Pay har vuxit kraftigt sedan fintechföretaget grundades för två år sedan. Bakom den snabba framgången ligger grundarnas långa gemensamma entreprenöriella bakgrund som har hjälpt dem att forma företagskulturen. En nyckelingrediens är en stark blandning av amerikanska och svenska värderingar.

Det har bara gått två år sedan Willa introducerades för den amerikanska marknaden, men fintech-företagets fyra svenska grundares historia sträcker sig betydligt längre tillbaka. Tre av fyra har arbetat tillsammans under Spotifys genombrottsår, tre har grundat det idag ledande global influencerbyrå Relatable och två har haft höga positioner på Rebel & Bird. Dessförinnan har flera arbetat tillsammans i olika konstellationer inom mobilspelsbranschen. Den gemensamma bakgrunden har hjälpt grundarna att bygga Willa utan att drabbas av fallgropar och barnsjukdomar som företag ofta råkar ut för under de första åren.

– Det tar tid att bygga företag som är framgångsrikt på marknaden och har en personal som trivs, men vi har redan gjort misstagen och lärt oss av dem från tidigare resor. Att vi känner och vet att vi fungerar bra tillsammans i entreprenöriella sammanhang, och inte bara som vänner, är en stor styrka. Vi har en gemensam riktning och litar på varandra, säger Peter Blom, CPO och medgrundare av Willa, innan han forsätter:

– Eftersom vi arbetar från olika platser i världen är det en förutsättning för att Willa ska lyckas.

Personal från hela världen

Willas erbjudande riktar sig till kreativa frilansare i USA för att underlätta faktureringsprocessen; frilansaren skapar en faktura i en app och får pengarna utbetalda av Willa direkt. Vikten av att vara nära kunderna gör att delar av personalen arbetar i USA, men flera av grundarna och en majoritet av medarbetarna återfinns i Sverige. För att inte bara överbrygga kulturella skillnader, utan vända dem till sin styrka, har Willa Pay arbetat aktivt med att implementera det bästa från de olika kulturerna i organisationsbygget.

– Vi vill ha folk som är framåt och vågar ta initiativ, det vill säga det som brukar kallas anti-Jante. Samtidigt finns det många bra saker med svensk företagskultur som gör våra amerikanska avdelningar starkare; kulturen i USA är ofta mer hierarkisk än den svenska, i regel platta, företagsstrukturen. Vi har jobbat mycket med att förmedla vårt förtroende för våra amerikanska medarbetare. Tilliten är otroligt viktig när vi arbetar platsoberoende, säger Peter Blom innan han avslutar:

– Sedan uppmuntrar vi alla som arbetar hos oss att samarbeta utanför sina avdelningar, särskilt med personer med liknande kompetens – till exempel designers från olika avdelningar. Det leder ofta till nytänkande lösningar samtidigt som det hjälper oss att etablera en gemensam företagskultur trots att vi är utspridda över hela världen.

Läs mer om Willa och företagets erbjudande här.