Så byggdes Willa under pandemin – ”fantastiskt hur alla delar visionen”

När många företag gick på sparlåga under pandemin satte Willa full fart framåt. Sedan fintechföretaget lanserades i början av 2020 har personalstyrkan vuxit från noll till 60 anställda. En av dem är Sean Clinton som precis träffat sina kollegor för första gången i samband med att företaget fyller två år.

– Det är otroligt hur bra det har gått att bygga ett företag där alla jobbar hemifrån. Willa har förändrat mitt liv och jag har aldrig känt mig så inspirerad på en arbetsplats tidigare, säger Sean Clinton, Product Owner, Willa.

När Sean anställdes som Product Owner i augusti 2021 visste han att det skulle dröja innan han skulle få träffa sina kollegor. Willa är ett ”remote first”– företag, vilket innebär att alla anställda arbetar platsoberoende, och dessutom var coronapandemin långt ifrån över. Trots det kände Sean sig välkommen på sin nya arbetsplats direkt.

– Under de första veckorna fick jag prata med alla andra i personalen och blev verkligen imponerad. Jag trodde att jag hade en intressant bakgrund och historia, men på Willa har i stort sett alla det. Det är en väldigt spännande grupp av positiva människor från olika kulturer och det kändes helt rätt, säger Sean Clinton.

Sökte en lösning som Willa

Uppvuxen i Tyskland flyttade Sean till Los Angeles för tio år sedan för att arbeta på ett stort techbolag. Efter ett tag ville han testa något nytt och under flera år drev han ett eget företag som personlig tränare. Under tiden i USA kom han i kontakt med en av Willas grundare, Aron Levin, som då drev influerarnätverket Relatable som senare förvärvades av Bambuser.

– Jag blev imponerad av Aron som visionär. När jag några år senare bestämde mig för att flytta till Sverige med min svenska flickvän och fick höra talas om Willa kändes det självklart att söka det. Inte bara för att jag visste att grundarna var kompetenta, utan också för att jag delar visionen, säger Sean och fortsätter.

– Som personlig tränare led jag av det administrativa arbetet som nästan tog lika mycket tid som arbetet med mina klienter, jag ville fokusera på det som jag tyckte om. Hade det funnits en tjänst som Willa på den tiden hade jag kastat mig över den.

Tillsammans jobbar teamet för att skapa en perfekt chokladmous.

Fyller två år och träffas för första gången

Trots att mycket har varit nytt under hösten har Sean bara positiva saker att säga om den första tiden på Willa. Framför allt är det atmosfären som sticker ut. Sean säger att det känns som att alla delar känslan om att vara med tidigt på något som kommer att slå igenom.

– Det känns väldigt speciellt – det märks att alla som arbetar här tror på produkten och att den kommer att hjälpa människor. Hela verksamheten genomsyras av visionen och du känner dig verkligen som en del av resan. Det är väldigt häftigt att få vara med om och tillvaron hade varit så mycket tråkigare utan Willa, säger Sean Clinton.

Nu ser Sean fram emot flera träffar. Nyligen firade Willa två-år och de firandes med att de med möjlighet träffade sina kollegor fysiskt för första gången.

– Det var fantastiskt att få träffa alla kollegor på riktigt, även om det känns som att jag har träffat de flesta efter att vi har jobbat så nära varandra under det senaste året, avslutar Sean Clinton.

Läs mer om Willa här.

Sean njuter tillsammans med kollegorna på Willa

Läs mer om Willa här.

Rebekah Isbacke