Pumphjul Wilo-SOLID - Vägen till en optimerad drift av avloppspumpar

Med den nyutvecklad pumphjulsformen - Wilo-SOLID, minskar risken för igensättning avsevärt. SOLID-konstruktionen, vilket står för Safe Operation Logic Impeller Design, är speciellt framtagen för användning i avloppsapplikationer som har en hög andel fasta partiklar.

I synnerhet i ofiltrerat avloppsvatten med grov smuts visar det sig ofta vara svårt att hitta en balans mellan störningsfri drift och energieffektivitet. Pumphjulets geometri och pumphuset är avgörande för både problemfri pumpning av mediet och för pumpens verkningsgrad. Det nya SOLID-pumphjulet kombinerar fördelarna med den höga verkningsgraden från en- och flerkanalhjul med driftsäkerheten från vortexpumphjul. På så vis har pumphjulet inte bara förbättrade hydraulikegenskaperna för en verkningsgradsoptimerad och energisnål drift, utan även hög driftsäkerhet vid pumpning av avloppsvatten med mycket hög halt av fasta partiklar. Den mest framträdande egenskapen är en flödesoptimerad geometri som jämfört med enkanalhjul reducerar vibrationer avsevärt och samtidigt skapar de infrästa flödesspåren i sugområdet mindre virvlingar som förhindrar att fasta partiklar fastnar.

Med SOLID-pumphjulet har det nu satts en ny standard för en energisnål och ekonomiskt sett mer fördelaktig hantering av avloppsvatten. Jämfört med traditionella pumphjul i avloppssortimentet kan man med SOLID-pumphjulet spara upp till 25% av energikostnaden för pumpdriften – och detta med en jämförbar investeringskostnad. Avloppspumpar av typ Wilo-EMU FA finns tillgängliga med SOLID-pumphjul fr.o.m. juni 2011. De nya pumphjulen kan dessutom behandlas med Wilo-Ceram, vilket vid användning i aggressiva media minskar det korrosiva och nötande slitaget och därmed förlänger pumpens livslängd.

Fördelar med Wilo-SOLID:

• Optimerad okänslighet för igensättning ger högre driftsäkerhet

• Vibrationssäker drift tack vare definierad symmetrisk flödesstyrning

• Hög verkningsgrad upp till 81 %

• Sänkning av energikostnaderna med upp till 25 % per år jämfört med Vortexpumphjulen

Bildtext:

Ny pumphjulsform för vibrationsfri drift med liten risk för igensättning.

• pumphjul
  • wilo-solid