Februarifavoriter från Marchesi Mazzei!

Februarifavoriter från Marchesi Mazzei!

Bland Systembolagets tillfälliga nyheter finns just nu ett par riktiga fynd. Missa inte dessa storheter från anrika stjärnproducenten Marchesi Mazzei i Italien!

Monumentalt!
Marchesi Mazzei har spelat en huvudroll i Toscanas vinnäring i snart 600 år. Inte så konstigt att man håller mästarklass – övning ger färdighet! Slottet Castello de Fonterutoli har varit i familjens ägo sedan 1435 men vinkällaren är en av de modernaste i Chianti. De allra förnämsta druvorna från vingården Siepi ingår i det här vinet med samma namn, hälften Sangiovese, hälften Merlot. Ett ikonvin av monumentala proportioner. Magnifikt med massor av mörka körsbär och mörk choklad och med en kraftfull, evighetslång smak. Passar till kraftiga kötträtter, vilt och lagrade ostar. En vinupplevelse!
Nr 91308 Siepi 2008, 75 cl, 499:-
93/100 - Wine Spectator
(Prissänkt med 100 kr jämfört med årgång 2007!)
Finns i vinkällarbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Siciliansk styrka!
Egendomen Zizola på sydöstra Sicilien är familjen Mazzeis senaste nytillskott. På dryga tjugo hektar odlar man här främst traktens egen storhet i druvvärlden, Nero d´Avola, men också bl a Syrah. Vinet Doppiozeta, är en lek med de dubbla z:a som finns i ägarfamiljens namn, och här spelar förstås Nero d´Avola huvudrollen med 65%, fint stöttad av 25% Syrah och 10% Cabernet Franc. Resultatet är ett kraftpaket med siciliansk styrka. Ett muskelvin med extra allt men det är en bjässe som inte saknar elegans. Mörka skogsbär, plommon, rostade fat och choklad dominerar doft och smak. Ett explosivt och kryddigt vin som klarar kraftfull mat. Köp två buteljer och spara en till årets grillpremiär – det blir garanterat succé!
Nr 91310 Doppiozeta 2010, 75 cl, 249:-
Finns i vinkällarbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Mmm...Maremma
För drygt tjugo år sedan köpte familjen Mazzei egendomen Belguardo i Maremma, den del av Toscana som allt oftare låter tala om sig i vinsammanhang. ”Lillebrorsvinet” Serrata är redan en kritikerrosad storsäljare i ordinarie sortimentet. Nu är det dags för egendomens toppvin, där kombinationen av perfekt mikroklimat och jordmån visar Maremmas klass. Tenuta Belguardo är ett underbart vin av 90% Cabernet Sauvignon och 10% Merlot. Mörkt och kraftfullt men smekande sensuellt med mörka bär och en fin kryddighet. Smaken är lång och fyllig med elegant balans. Perfekt till söndagssteken.
Nr 91303 Tenuta Belguardo 2010, 75 cl, 199:-
Finns i över 50 butiker spridda över hela landet. Klicka på länken för att se vilka!

För frågor och ytterligare information, kontakta oss på tel: 08-660 84 16 eller e-post: info@thewineagency.se. Besök gärna vår hemsida www.thewineagency.se.