Premiär för Eldtämjaren från Rioja!

Rioja är utan tvekan Spaniens mest välkända vinregion och efter några år i glömska är vinerna nu hetare än någonsin! Nu lanserar vi El Domador del Fuego Rioja Reserva som har allt som en Reserva från Rioja ska ha - solmogen röd frukt, fyllig kropp och silkeslena tanniner, kryddor och vaniljtoner.

El Domador del Fuego betyder Eldtämjaren och inspireras av forntida magiker som kanaliserade solens krafter till en högre form – elden. På samma sätt har El Domador del Fuego tyglat solens energi och jordmånens urkraft till ett generöst, fylligt vin sprängfyllt av solmogen hetta, stor smakrikedom och djup komplexitet.

El Domador del Fuego har sitt ursprung i den familjeägda vingården Bodegas El Somo, i Rioja Alavesa i norra Spanien. Vinerna från El Somo är ursprungstypiska med finess, skapade tillsammans med vinmakare Clem Yates, Master of Wine, för dagens konsumenter som söker en tidlös stil.

Namn: El Domador del Fuego

Artikelnummer: 73760

Var: Systembolagets beställningssortiment

Rioja ligger i norra Spanien och delas i två delar av floden Ebro som rinner ut i Medelhavet. Landskapet är varierande med karga berg och böljande kullar planterade med vinrankor. Här råder det ingen brist på sol för att få mogna druvor och klimatet påverkas dessutom av Atlanten som ger fuktiga vindar och regn, två bergskedjor som ger ett skyddat kontinentalt klimat och av Medelhavet som ger slösande solsken och ljumma vindar. Perfekta förutsättningar för kvalitetsviner!

Tempranillo heter druvan som är synonymt för Rioja och den kännetecknas av mogen röd frukt, kryddor och mjuka tanniner. Druvorna skördas i september och efter en varsam pressning jäser de på moderna ståltankar innan de lagras på franska och amerikanska ekfat i 36 månader för att ge komplexa toner av kryddor, vanilj och kanel.

• el somo
  • el domador
  • spanien
  • rioja
  • el domador del fuego

Följ oss gärna i våra sociala kanaler där vi delar med oss av bilder från vår vardag!

Wineworld AB ingår i holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som Vinunic AB, The Wineagency AB, Valid Wines och Quaffable Wines även återfinns.

Linda Rós Einarsdottir

Product Assistant