Caroline och Leffe Grimwalker. Foto: Maria Östlin

300 000 LYSSNINGAR PÅ TRE MÅNADER - DÖDEN I DECEMBER ÄR HÖSTENS LJUDBOKSSUCCÉ!

Leffe och Caroline Grimwalkers serie Döden i December har fullkomligt dominerat ljudbokstjänsternas topplistor sedan den första titeln släpptes i september. Nu har serien, som hittills kommit ut i tio delar, lyssnats på mer än 300 000 gånger.

– Med den här serien har vi gjort något nytt. I princip har vi skapat en egen genre, som man skulle kunna kalla Krim-Dallas. Och vi tvivlade aldrig en sekund på att den skulle gå bra. Men att den så fullständigt sopat banan med alla andra är en underbart rolig twist. Vi brukar sparka in dörrar i den här branschen och förutspår att andra nu kommer att följa efter och försöka göra samma sak. Och format går ju att kopiera, men det grimwalkerska sättet att skapa karaktärer, intriger, platser, trassel, spänning och twister känner vi oss tryggt unika med, säger Leffe och Caroline Grimwalker.

Den fiktiva orten December, en gudsförgäten håla som få lämnar levande, skapades av författarna i nära samarbete med förlaget WAPI (Word Audio Publishing International).

– Som förlag är det givetvis en ynnest att få jobba med författare som är nyfikna och entusiastiska över att skriva på nya sätt. Paret Grimwalker visar verkligen hur man kan bryta mönster vad gäller utgivning och format. Med serien Döden i December har vi pushat flera gränser: simultan utgivning på flera språk, ny lanseringsstrategi och vidgade dramaturgiska ramar. Vi har maxat helt enkelt, säger förlagets innehållschef Alexandra Harlegård.

Döden i December är inläst av skådespelaren Jonas Malmsjö.

För pressbilder eller intervju med författarna, kontakta Lovisa Sandberg, 070-772 89 63 eller lovisa@wordaudio.se

Word Audio Publishing International (WAPI) är en del av Gyldendal, Danmarks äldsta förlag. Tillsammans med våra kreativa och passionerade författare var vi bland de första att producera böcker direkt för ljud. Idag ger vi ut titlar i alla format. Vi ger även ut böcker i Danmark, Polen och Finland