Författarparet Grimwalker och ljudboksomslagen. Fotograf: Maria Östlin

Författarparet Grimwalker släpper tio böcker i fartfylld ljudserie!

I höst släpps Döden i December – en deckarhistoria fylld av våld, mord och hot där ingen håller igen, varken huvudkaraktärerna eller deras motståndare. Serien översätts även till ett flertal språk. Bakom berättelsen står Caroline och Leffe Grimwalker, Sveriges mest produktiva författare.

Paret har i egna namn och som spökskrivare gett ut över femtio böcker. Leffes serie om Alex Storm har toppat ljudbokslistorna och utvecklats till ett helt fiktionsuniversum, som fler författare kopplats in i. Caroline debuterade med Champagneflickan. En svensk strippa berättar och har nått stora framgångar med serierna Vågbrytare och Trickster. Nu slår makarna ihop sina skrivarhjärnor i skapandet av December, en fiktiv stad med en hemsk skuggsida.

"När vi hoppade på utmaningen att skriva tio böcker tillsammans visste vi nog inte helt vad vi gav oss in på, men det visade sig att våra delvis olika sätt att bygga berättelser på fick kreativiteten att flöda. Vi har slipat fram det bästa ur varandra under skrivprocessen, och det utan att vilja mörda varandra mer än ett fåtal gånger! December liknar inget annat som vi har skrivit tidigare, även om folk helt klart kommer att känna igen det Grimwalkerska. Att bygga en hel, fiktiv stad var sjukt utmanande och vi har blivit fästa vid invånarna i December vid det här laget, även om ingen av dem går helt säker. Det här är helt klart en berättelse som är större än summan av sina delar”, säger författarna.

”Redan från början stod det klart att December var en helt egen plats som författarna trivdes och frodades i, en värld där de själva satte ramarna. Det är en fröjd att se hur två så produktiva författare får chans att breda ut sin historia över en lång serie med många trådar och bågar. Med hjälp av show runner Arianna Bommarco har de skapat en unik upplevelse för lyssnarna och läsarna att slukas upp av under större delen av hösten. Döden i December är också WAPI:s första internationella projekt med ägarförlaget Gyldendal, vilket såklart gör det extra spännande. Det är något vi tänker göra mer av framöver”, säger WAPI:s innehållschef Alexandra Harlegård.

I första delen, Flocken, försvinner familjen till supersnuten John Wagner. Spåren leder till fruns barndomstrakter, den gudsförgätna orten December. Snart har John inte bara sin fru och son att leta reda på, utan även en riktig smältdegel av smutsig kriminalitet att skotta i. Han teamar upp med psykologen Kim Cordell, som också har ett mörkt förflutet.

Döden i December släpps som ljud- och e-böcker under hösten 2023. Serien ges även ut i Finland, Danmark och Polen.

Utgivningsdagar:

• Flocken, Febern och Nattvarden: 6 september