Författaren Anna Ihrén skriver en multideal med ljudboksförlaget WAPI som omfattar mer än 40 utgivningar i elva länder.

Pressmeddelande -

Anna Ihrén skriver avtal på över 40 utgivningar i elva länder med Word Audio Publishing

Som ett led i en allt mer explosiv utlandslansering skriver nu Sveriges mest digitala förlag Word Audio Publishing ett internationellt flerboksavtal med deckarförfattaren Anna Ihrén och hennes succéböcker i serien Morden på Smögen.

– Att nå ut i världen har varit en dröm sedan jag började skriva deckare. Det är ju helt fantastiskt att människor runt om i världen snart kommer få ta del av Dennis och Sandras universum, säger Anna Ihrén.

Anna Ihrén har hittills sålt runt 350 000 böcker och är även utgiven i Tyskland. I hennes Morden på Smögen-serie finns nu fyra delar: Strandsittaren, Isfiskaren, Sillbaronen och Fyrmästaren. Ljudböckerna är upplästa av Maria Lyckow och Marie Richardsson. Avtalet med WAPI omfattar elva länder med start i Finland, Danmark och Norge under 2021 och 2022.

– Anna är en force of nature och det känns speciellt att vi får jobba vidare med henne även utanför Sverige. Vårt samarbete började i slutet av 2016 och sedan dess har vi tillsammans kommit riktigt långt, säger Mattias Lundgren VD på WAPI.

Det var förra veckan som han skrev på avtalet med Gyldendal om en försäljning av Word Audio Publishing. En av tankarna med det var just att nå ut i ännu fler länder med de författare som har avtal med förlaget. Sammanlagt rör det sig om över 40 utgivningar. Word Audio Publishings nära samarbete med författarna är också något som Gyldendal poängterar:

– Utlandslanseringen av Anna Ihréns Smögen-serie är ett mycket bra exempel på den potential vi ser i WAPIs katalog internationellt och är ett av flera starka argument för att Gyldendal har valt att investera i förlaget. Att vara en del av Annas resa ut i världen är något vi ser fram emot, säger Jeppe Mossin, Sales Director Gyldendal Digital.

Just nu skriver Anna Ihrén på sin tionde deckare som kommer ut i november 2021. Hon har precis släppt den nionde, Mästaren, där spåren leder till Berlin med toner av popgruppen Alphavilles album från 1984.

Word Audio Publishing International (WAPI) är ett framgångsrikt digitalt förlag med storsäljande författare, innovativa medarbetare och gedigen digital kompetens. Vi satsar helhjärtat på digital underhållningslitteratur och sätter stort värde i att optimera våra berättelser för just det formatet. Tillsammans med våra kreativa och mångsidiga författare var vi bland de första att producera böcker direkt för ljud.

Word Audio Publishing International (WAPI) Södergatan 3, 211 34 Malmö

www.wordaudio.se