Den joggande rökaren av Fredrik Mattsson kommer äntligen som ljudbok 2 januari

Den joggande rökaren – ett nyårslöfte som håller

Många är de nyårslöften som vitt och brett skanderar om att sluta röka eller att motionera mera. Men tänk om man kunde göra nästan tvärtom? Om det ena kunde ta ut det andra? Lite så gick det till när Karl Fredrik Mattsson började skriva boken Den joggande rökaren.

Mitt i all hysteri kring träning och hälsa vill Karl Fredrik Mattsson bevara vanorna som ger honom livslust, men samtidigt hylla den kostnadsfria och demokratiska sporten löpning. Det är gratis att ge sig ut och springa. Det är dyrt att röka. You win some, you lose some.

Boken, som tidigare släppts i tryckt format, kommer nu som ljudbok (och e-bok) på Word Audio Publishing, i uppläsning av den omåttligt populäre Fredde Granberg.

”Att höra sina skrivna ord uttalas högt är en på ett sätt märklig men ändå oväntat glädjande upplevelse. Jag leker med tanken att i smyg testa att mikrojogga med boken i öronen den 2 januari. Kan bli årets meta!” säger författaren.

Inte nog med att boken nu släpps på samtliga svenska ljudbokstjänster, den ska även ges ut i Nederländerna på förlaget Brandt.

”Ja det är kul!”, fortsätter Karl Fredrik. ”Det är ju en nation som är ganska ’liberalt’ inställd till rökning om man säger så. Där kommer boken att få titeln De Microjogger.”

Boken skrev Karl Fredrik Mattsson när han övervägde att sluta röka. Han ville sluta, men behövde bevis på att det verkligen var dåligt för honom att ta de där cigaretterna varje dag. Med de tankarna i huvudet inledde han ett år av ”mikrojogging”, som han själv kallar det. Korta sträckor runt två kilometer som ändå tydligt påverkar flåset. I förordet skriver författaren:

”Kanske är det den [tristessen] som en dag ska få mig att vilja sluta röka, inte få mig att sluta röka, utan att vilja göra det. Men det kommer inte att bli lätt, för jag älskar att röka. Nästan lika mycket som livet självt, tror jag. Och betydligt mer än löpning.”

I boken följer vi honom under löpsträckorna i Stockholm och på Gotland. Läsaren får ta del av hans tankar kring relationer och störningsmoment i tillvaron, funderingar över oönskade jobbmöten och hur det egentligen står till med någon som fortsätter att röka trots att hans barn ber honom att sluta.

När man kommer fram till bommen måste man stanna upp, det gillar jag. Jag går en stund, på mossan, börjar springa igen. Idag går det tungt. Men tiden blir hyfsad ändå, trots att jag som vanligt går då och då. Funderar på rökningen. Hur och när jag ska sluta. Kanske efter lördagens middag, för då lär det ju bli en hel del rosévin och cigaretter. Sedan tillåta mig att röka på söndagen, och sluta helt på måndag. Hm, vi får se hur det går.

Ljudboken och e-boken släpps 2 januari 2023.

Karl Fredrik Mattsson är verksam som författare och kreatör, uppvuxen i Piteå i Norrbotten och numera bosatt i Stockholm. Han är utbildad copywriter och socionom och väckte stor uppmärksamhet med konstprojektet ”Kungaexperimentet”, där han förfalskade ett antal enkronor som hånade kungen. Han har tidigare gett ut böckerna Palt – en svensk klassiker i osedvanligt många varianter, All you need is bröd och Järnrör inte min kompis – 199 ordvitsar om Sverigedemokraterna.