Mattias Lundgren (WAPI) och Morten Hesseldahl (Gyldendal) skriver på köpeavtalet där det danska storförlaget betalar 100 Mkr för det svenska ljudboksförlaget.

Storaffär klar idag: Gyldendal köper ljudboksförlaget Word Audio för 100 Mkr

Danska storförlaget Gyldendal köper svenska ljudboksförlaget Word Audio International Publishing. Köpeskillingen uppgår till 100 Mkr.

– Jag är otroligt stolt över vad team WAPI och våra författare har åstadkommit och att vi idag har gjort denna affär med Gyldendal. Man kanske skulle tro att det skulle ligga närmare vår verksamhet att gå med en teknikorienterad aktör, men det är just det som jag är mest stolt över. Det som våra författare tillsammans med Jessica, Alexandra, Sebastian, Mårten, mig och alla i vårt team har skapat har defacto gjort ett stort avtryck i förlagsvärlden och bokbranschen som helhet, och att vi nu kommer fortsätta forma framtiden med Danmarks största förlag är helt enkelt mindblowing, säger Mattias Lundgren, grundare av Word Audio.

– Gyldendal har de senaste åren sjösatt en rad ambitiösa digitala projekt som också sträcker sig utanför den danska bokmarknaden. Därför har vi under en tid letat efter möjligheter att sätta ytterligare fart på den digitala expansionen, säger Gyldendals VD Morten Hesseldahl. Med Word Audio Publishing International har vi funnit ett framgångsrikt förlag med duktiga medarbetare, starka digitala kompetenser, ett attraktivt författarnätverk och en katalog med ljudböcker som ska hjälpa till att driva våra internationella ambitioner. Tillsammans med Word Audio Publishing International kan vi lyfta våra danska, och nu även svenska, författares berättelser ut i världen. Det är bra både för författarna och oss.

Word Audio Publishing International blir ett dotterbolag och kommer att ledas av Erik Liedberg och Jessica Rudin, med huvudkontor i Malmö. Grundaren och nuvarande VD Mattias Lundgren kommer att sitta i styrelsen för Word Audio Publishing International med Morten Hesseldahl (ordförande), Mats Larsson och Karen Bender.