Görvälns Slott öppnar HÅLLBAR

Görvälns Slott öppnar HÅLLBAR

Nu har öppnat HÅLLBAR - Görvälns Slotts nya sommarbar med ett sortiment nästan helt uteslutande bestående av egenproducerade och svenska lokalproducerade produkter. I första hand väljer vi lokalt, sedan regionalt, därefter svenskt/nordiskt och sist väljer vi produkter från övriga Europa. Tillsatser som inte är naturliga undviks i mesta möjliga mån och palmolja är otänkbart.

I vår strävan efter att bli Stockholms bästa hållbara gastronomiska destination har vi under våren jobbat fram ett koncept där vi på ett smart och modernt sätt kommunicerar vårt hållbarhetsarbete och vår matprofil. Görvälns Slott har sedan start haft en hög gastronomisk profil men nu tar vi ett tydligare ställningstagande där vi i första hand väljer att jobba med svenska lokala producenter med en medveten och uttalad hållbarhetspolicy. Den behöver inte nödvändigtvis vara KRAV-märkt då det är kostsamt för mindre producenter, men leverantörerna ska jobba på ett hållbart sätt både gällande sin produktion och i sin företagsaffär då hållbarhet är så mycket mer än bara miljön. Genom att välja miljömedvetna lokala producenter gör vi det vi kan för en bättre framtid för naturen, för ekonomin och för våra barn. Dessutom är det mycket bättre för hälsan.

Görvälns Slott är ett hotell där vi vill att våra gäster ska äta gott, dricka gott, sova gott och njuta av den vackra miljön med de sagolika hotellrummen. Vi ligger i ett naturreservat precis invid Mälaren och vi odlar egna grönsaker. Vi vill jobba hållbart och leverera hållbart men det måste fortfarande vara lustfyllt.

- Vi tycker att hållbarhetsarbetet är sjukt viktigt, men vi upplever att hållbarhet anses som ganska mossigt och tråkigt för många och lite även för oss själva. säger Maria Eklund, konceptansvarig, delägare och grundare av Görvälns Slott. - När vi sökte efter statistik på Google så visade det sig att endast 200 personer söker på "hållbar restaurang Stockholm" varje månad, medan nästan 30 000 personer söker på "beach club Stockholm". Ganska skrämmande tycker vi när så många pratar om klimatkrisen och vikten av hållbarhet, men i verkligheten lockas av något helt annat.... Där någonstans väcktes idén om att på något sätt få ihop två ytterligheter - Hållbarhet och livets goda och på så sätt göra hållbarhet mer lustfyllt och modernt.

I HÅLLBAR kan du äta och dricka gott, med gott samvete. Vi serverar kaffe, smörgåsar, sallader, fika och vin/öl och drinkar dagtid 11-17 och på kvällstid övergår det till en bar med en mindre barmeny. Allt tillagat på svenska kravmärkta råvaror så långt det bara går. Kaffet är såklart KRAV-märkt och ölen likaså. Vi har även ett samarbete med Stockholms Bränneri och serverar en egen sommarcocktail. Vi har dock Aperol, vin och ytterligare ett par produkter som inte är från Sverige, för förutom att vi tror på hållbarhet, tror vi även på att "lagom är bäst" - eller åtminstone "good enough"!

HÅLLBAR
smygöppnde på nationaldagen den 6 juni och är sedan midsommar öppet alla dagar 11:00-22:00. För exakta öppettider, kolla på vår hemsida.

Den grafiska profilen för Hållbar och vårt nya hållbarhetsarbete är framtagen av Johanna Björlin, Björlin Design.

Läs gärna mer om Görvälns Slotts hållbarhetsarbete på www.gorvalnsslott.se/Hållbar och se även vårt härliga sommarprogram med aktiviteter hela sommaren

Regioner

Vi älskar möten av alla de slag och vi är övertygade om att i en digital värld blir det fysiska mötet mellan människor allt mer exklusivt. Därför ser vi det som vår mission att skapa arenor där människor kan mötas, arbeta, njuta och koppla av – allt på en och samma gång. Vi skapar mötesplatser för människor som, liksom vi själva, älskar att röra sig i gränslandet mellan arbete och avkoppling. Mötesplatser för livsnjutare, för människor som älskar god och hälsosam mat, gott vin, smarriga drinkar och inte minst – att mötas i miljöer där man verkligen känner att de är skapade av kärlek och vilda drömmar.

Ända sedan 1999 har vi skapat mötesplatser och Workation Group består idag av Hufvudsta Gård Boutique House, Görvälns Slott Boutique Hotel, Ocho Suites & Kitchen i Palma samt resebloggen Hotelhunter.se. Våra verksamheter har vunnit en massa priser och utmärkelser som vi är väldigt stolta över – men vi kommer aldrig att slå oss till ro. Vi söker alltid nya utmaningar, nya idéer och tillväxt.

Maria Eklund

Concept Director/Grundare Workation Group +46 70 444 69 28
Johan Eklund

Presskontakt VD/Grundare +46 (0)70-667 29 00
Christina Hillroth

Presskontakt Bildansvarig Workation Group +46 70 644 49 60

Creating experiences built of love and wild dreams!