Volvo utvecklar nytt upplevelsecenter i Göteborg – “en byggnad som sticker ut”

Volvo utvecklar nytt upplevelsecenter i Göteborg – “en byggnad som sticker ut”

Byggnationen av World of Volvo är i full gång. Unik skandinavisk arkitektur, ritad av Henning Larsen, i form av glasväggar från golv till tak och naturliga material är vad besökarna kan förvänta sig av huset som beräknas stå klart för allmänheten i början av 2024.
World of Volvo blir ett helt nytt landmärke som möter bilister på väg till Göteborg på E6:an, det blir en otroligt häftig plats, säger Thomas Thompson, projektledare för husbyggnationen.

Under våren 2018 påbörjades skissen till Volvos nya upplevelsecenter, World of Volvo, som nu ska bli verklighet. Byggnaden ersätter Saabs gamla växellådsfabrik i centrala Göteborg, bredvid Liseberg, och härmed etablerar sig Volvo på allvar på andra sidan älven. World of Volvo ska tilltala alla, inte bara de som är fordonsintresserade och kommer bland annat att erbjuda utställningar, föreläsningar, restauranger och konferenslokaler. Genom olika teman och ämnen vill Volvo beröra besökarna och både inspirera och underhålla. Arkitekturen är inspirerad av den närliggande naturen och präglas av stora glaspartier på stommar av trä. Ambitionen är att huset ska föra tankarna till ett jättelikt träd som växer upp ur berget.

– Det här blir en byggnad som arkitektoniskt sticker ut. Hela huvudbyggnaden byggs i trä och kommer att ha glasfönster från golv till tak vilket är ungefär 16 meter. Eftersom byggnaden ska gestalta ett träd så finns det inte en rät vinkel någonstans, det är riktigt häftigt, säger Thomas Thompson.

Hållbart och centralt

Byggnationen präglas av hållbarhet; World of Volvo skall certifieras med både LEED Guld, som utgår från byggnadens miljöpåverkan, och WELL Guld som syftar till att lyfta social hållbarhet. I anslutning till upplevelsecentret byggs ett parkeringshus åt Göteborgs Stads Parkeringsaktiebolag som kommer att bli deras största i Göteborg och som kommer att vara huvudgaraget för Liseberg och förstås även för World of Volvo.
– Vi är väldigt glada över att vi har ett bra samarbete med Göteborg Stad eftersom det ligger mycket kommunal mark runt World of Volvo. Till följd av detta har vi tagit ett helhetsgrepp och rustar upp marken runt omkring tillsammans med staden. Till exempel Mölndalsån, det är en enorm tillgång som vi arbetar på och ska lägga parkområde intill så fler kan njuta av den, säger Thomas Thompson innan han avslutar:
– World of Volvo är utformad utifrån "Allemansrätten". Rätten att röra sig fritt på vilken mark som helst och visa hänsyn till naturen och till andra speglas i byggnadens koncept, den här platsen är till för alla.