Foto: Avenyföreningen

Nu anordnas Göteborgs första Luciaparad

Julen är på ingång och Göteborg gör sig redo för en säsong som varje år lockar mängder av besökare. Den 13 december gör en ny jultradition premiär, på initiativ av World of Volvo, Göteborgs Lucia och Avenyföreningen. Göteborgs Luciaparad kommer att skrida fram längs Avenyn och avsluta med en stämningsfull konsert på Götaplatsen, framförd av Göteborgs Lucia med 120 kördeltagare.

Sedan Hvitfeldtska gymnasiet tog över uppdraget ”Göteborgs Lucia” år 2017 har ambitionen varit att behålla traditionen – men samtidigt tillföra nya värden. Det här tog World of Volvo och Avenyföreningen fasta på när de gick ihop med Göteborgs Lucia för att initiera Göteborgs Luciaparad, som går av stapeln den 13 december längs Avenyn.

– Göteborgs Lucia är en fantastiskt stämningsfull tradition och vi är glada att Avenyn och ikoniska Götaplatsen är skådeplats för konserten och paraden, säger Jessika Wassberg, vd och centrumledare för Avenyföreningen.

World of Volvo är på plats med en blandning av fordon från dåtid och nutid som kommer att bära fram Göteborgs Lucia och hennes tärnor längs med Avenyn innan konserten. World of Volvo är Göteborgs nya upplevelsecenter fyllt med inspiration, kunskap och underhållning, som öppnar i april 2024.

– Just nu arbetar vi för fullt inför vår öppning i april och det känns roligt att få smygstarta redan nu och vara en del av något som kommer att värma göteborgarna i december, säger Ulrika Sandford, Marketing & Communications Manager för World of Volvo.

När paraden har nått Götaplatsen kommer ett rekordstort luciatåg, bestående av 120 musikelever från Hvitfeldtska gymnasiet, att sprida julkänsla genom en högtidlig konsert. Det blir en stämningsfull avrundning av Göteborgs jubileumsår.

– Det är en ära att få sprida ljus och värme till invånarna i Göteborg, oavsett om vi sjunger på äldreboenden eller på Götaplatsen. Tidigare år har vi eskorterats av häst och vagn eller gått i fackeltåg, men det här är första gången som vi åker fordonsparad längs med Avenyn upp till vår konsert, säger Tove Darelid, producent för Göteborgs Lucia och musiklärare på Hvitfeldtska gymnasiet.

Luciaparaden skrider fram längs med Avenyn kl. 17:00 och konserten inleds på Götaplatsen vid ca 17:30. Allt överskott från Göteborgs Lucia går i år till Radiohjälpens insamling för Världens Barn.

För mer information:

Ulrika Sandford, Marketing & Communications Manager, World of Volvo, press@worldofvolvo.com, +46 704 86 80 77

Regioner

World of Volvo är ett upplevelsecenter på 22 000 m² i centrala Göteborg, fyllt med inspiration, kunskap och underhållning. Här kan du uppleva kulturevenemang, föreläsningar, temporära och fasta utställningar, konferenser och mat-och dryckesupplevelser med smaker från hela världen – i nordisk tappning. World of Volvo öppnar i april 2024 och är ett samarbete mellan Volvo Group och Volvo Cars.

Läs mer om World of Volvo på https://www.worldofvolvo.com/