Visionen för arkitekturen på World of Volvo:  En värld utan gränser med naturen i centrum

Visionen för arkitekturen på World of Volvo: En värld utan gränser med naturen i centrum

I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation, ikoniska fordon, kulturella evenemang och kulinariska upplevelser kommer att fylla den 22 000 m² stora byggnaden, som är ritad av den internationella arkitektbyrån Henning Larsen. World of Volvos arkitektur symboliserar en värld utan gränser, där naturen står i centrum.

Visionen för World of Volvo har sedan start präglats av ett starkt fokus på hållbarhet och innovation. Den utvalda partnern i projektet är arkitektbyrån Henning Larsen, som med sin expertis inom kunskapsbaserad och nyskapande design har tagit fram Göteborgs nya landmärke. Martin Stenberg Ringnér, Associate Design Director på Henning Larsen, förklarar att målet var att skapa en integrerad plats för möten, upplevelser och ekologisk förankring.

– Vi ville skapa en destination som fångar essensen av Volvo, samtidigt som den förvaltar vår omgivning och samhällets värderingar, säger Martin Stenberg Ringnér.

World of Volvo har utmanat traditionella arkitektoniska normer genom att integrera trä som ett primärt byggmaterial, med fokus på hållbarhet och miljö. Träkonstruktionen är både det mest framåtriktade och traditionella inslaget i projektet.

– Sverige har en lång tradition av att bygga i trä, men i det här projektet har vi antagit ett mer modernt tillvägagångssätt med rundade, organiska former som har resulterat i en avancerad konstruktion. Det har varit en teknisk utmaning och projektet har involverat insatser från ledande ingenjörer och expertis från hela världen, säger Martin Stenberg Ringnér.

Förståelsen för Volvos historia och hur företaget har vuxit fram i det svenska folkhemssamhället har varit viktigt i processen med att designa World of Volvo – och arkitekturen ramas in av begreppet Allemansrätten, där svensk kultur och möjligheten att röra sig fritt i naturen har varit en stor inspirationskälla.

– Allemansrätten ramar in viktiga värderingar som vi ville ta med in i World of Volvo, såsom allas lika värde, säkerhet och omtanken om varandra och naturen, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.

Projektet representerar inte bara en ny era för Volvos närvaro i Göteborg, utan också en milstolpe inom svensk design och arkitektur.

– Vi är glada att äntligen kunna visa upp resultatet för allmänheten. Ett hus är ingenting utan människor och aktiviteter. Vi vill att World of Volvo ska vara en central plats för möten och upplevelser – både för lokala och internationella besökare, avslutar Magnus Wrahme.

World of Volvo är ett upplevelsecenter på 22 000 m² i centrala Göteborg, med fokus på människan, hur vi alla är sammankopplade, och designtänkandet igår, idag och imorgon. Här kan du uppleva temporära och fasta utställningar, kulturevenemang, föreläsningar, konferenser och mat- och dryckesupplevelser med smaker från hela världen – i nordisk tappning. World of Volvo är ett joint venture mellan Volvo Group och Volvo Cars.

Läs mer om World of Volvo på https://www.worldofvolvo.com/