Maria Wannefalk via Xelera Tipsar: Visualisera mera, presentationsteknik del 3.

I den grandiosa avslutningen av Maria Wannefalks gästbloggande på Xelera går hon igenom hur man finslipar ytan och får en visuellt tilltalande presentation.

Visualisera din presentation!

Vi är i första hand visuella varelser. Detta innebär att vi fokuserar först på det vi ser innan vi kopplar på våra andra sinnen. Det innebär också att när vi inte förstår vad vi ser går vår förmåga att lyssna ner. Genom att inte göra budskapet tydligt sätter vi oss själva som presentatörer i en dålig situation.

När det är dags att skapa presentationen har du tillgång till i huvudsak tre olika verktyg: färg, form och text och vi reagerar på dem i den ordningen. I och med att det oftast är i texten som den exakta informationen finns är det viktigt att vi använder färg och form så att ögat lättare hittar texten.

Här kort om vad du bör tänka på när du arbetar med dessa tre delar.

Färg

Färg är vårt snabbaste ickeverbala kommunikationssätt. För att använda färger som ett effektivt verktyg bör man i fösta hand använda dem konsekvent genom hela presentationen. Man bör också tänka på att det är svårare att fokusera på texten om man har skarpa färger i närheten. Självklart skall ett företags färgskala i Powerpoint ligga i linje med företagets grafiska profil.

Form

Det ögat reagerar på efter färg är form, och då främst det som är ”utanför det normala” och inte har en tydlig visuell struktur”. Hjärnan och ögat gillar struktur, inte bara innehållsmässigt utan även visuellt.

Tänk på att:

• Hålla samma marginaler genom hela presentationen och att rubriken ligger på samma ställe på alla sidor
  • Justera objekt så mycket som möjligt i överkant så att ögat uppfattar en linjär struktur – utan att använda linjer
  • Linjer drar fokus från texten. Skall du använda linjer se till att de är tunnare och ljusare än typsnittet
  • Använder du bilder och illustrationer skall de vara av hög kvalitet och helst bara en per sida

Text

• Text är det sista som ögat uppfattar och samtidigt är det ofta här som mycket av detaljerna ligger. Här några korta tips kring hur du arbetar bättre med text:
  • Typsnittet ligga på minst 20 punkter men helst minst 30 för att vara läsbart i en presentation
  • Rubriker och text bör vara vänsterställda. Centrerad text sänker läsbarheten
  • Textrader som går från vänster- till högermarginalen i presentationer fungerar dåligt. Ögat har svårt att hitta början på näst rad när ett stycke innehåller fler än 3 rader. Bryt istället upp texten med en rubrik till vänster och undertext till höger
  • Gör inga karaokepresentationer! D.v.s. undvik att använda presentationen (som är ett stöd för åhöraren) som ditt talarstöd. Korta ner texten och gör sidan intressant.  Behöver du ett talarstöd så ta fram ett sådant separat. Det tjänar både du och åhöraren på

Maria Wannefalk startade PresentationSupport Sweden AB i 2004 efter 18 års erfarenhet av att skapa presentationer för en mängd olika branscher. Sedan dess har företaget expanderat med fler kompetenta medarbetare alltefter som efterfrågan vuxit och är idag bland de ledande i sin branch.

Missa inte del ett och två på Xelera Tipsar bloggen där du även hittar flera inspirerande och sociala gästbloggare.

• presentationsteknik
  • power point tips