XL-BYGG Nykvarn.

Mestergruppen förvärvar XL-BYGG Nykvarn

Från och med den 30 januari går Mestergruppen in som ägare av XL-BYGG i Nykvarn. För XL-BYGG är köpet en viktig del i kedjans tillväxtstrategi och det finns stora tillväxtplaner för anläggningen.

XL-BYGG Nykvarn ligger strategiskt viktigt och det finns många intressanta orter inom upptagningsområdet. Förvärvet är också en del av kedjans pågående Stockholmssatsning.

-Vi fortsätter vår expansionsresa för XL-BYGG i Stockholmsregionen. Vi ska ge en förstklassig service och tillgänglighet för våra kunder och handlare genom att fortsätta utveckla vårt värdeskapande erbjudande. Nykvarn kommer nu också att få en ännu tydligare profil mot proffsmarknaden i samband med att Mestergruppen träder in som ägare, säger Henrik Markkula, Strategidirektör på Mestergruppen.

Mestergruppen har förvärvat XL-BYGG Nykvarn med avsikten att ta in nya delägare och entreprenörer som kan bygga upp och utveckla verksamheten vidare. XL-BYGG Nykvarn är en anläggning som har stora och välplanerade utomhusytor och det finns en stor leveranskapacitet med möjlighet att utveckla leveransen ytterligare.

-Vi har en tydlig ambition att tredubbla omsättningen inom 2 år. Vi är nu ute och söker entreprenörer som vill ta chansen att driva en riktig bygghandel tillsammans och vara med på vår fortsatta tillväxtresa, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

XL-BYGGs förhoppning är att ha nya entreprenörer på plats inom halvårsskiftet. XL-BYGG Nykvarn löper på i drift som vanligt och personalen fortsätter sitt arbeta med att utveckla kunderbjudandet.

-Vi kommer som sagt att fortsätta vår satsning, bland annat kommer vi att stärka upp teamet ytterligare och även göra investeringar i anläggningen. Förvärvet ligger i linje med vår tillväxtstrategi och resultaten märks tydligt. Vi växer mer än marknaden och vi har slagit marknaden tolv månader i rad, säger Carl Littlewood.