Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG

XL-BYGG fortsätter att växa starkare än marknaden

XL-BYGG fortsätter sin starka resa och utöver alla nya medlemmar som har kommit in under året så presterade man återigen bättre än marknaden. I oktober månad hade kedjan en ökning på befintliga enheter som översteg marknaden med 4,1%.

XL-BYGG växer både på jämförbara enheter och totalt sett och bakgrunden är bland annat en fortsatt stark försäljning inom proffssegmentet som ligger bakom ökningen.

-Vi har haft en positiv trend under en längre tid och vi tar hela tiden marknadsandelar och befäster vår position som marknadsledare. Mycket tack vare våra drivna entreprenörer som hela tiden är på tårna och ställer om och säkerställer leveranser och en hög servicenivå vilket skapar nöjda kunder, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

Utöver den organiska tillväxten har XL-BYGG haft en fin strukturell tillväxt. Under året har kedjan öppnat XL-BYGG i Gråbo och i Kungälv samt att byggmaterialaktören C24, med totalt sex anläggningar, återvände till XL-BYGG. Nyligen stod det också klart att XL-BYGG etablerar sig i Uppsala tillsammans med C24. Även MaterialMännen har anslutit från Woody och nu i december öppnar XL-BYGGs nya flaggskeppsbutik i Jönköping.

-Att vi har dessa ökningar, trots att vi möter starka siffror från föregående år, och att våra resultat är med i de totala branschsiffrorna gör det ännu mer imponerande av våra medlemmar. Vi växer på både jämförbara enheter och genom en strukturell tillväxt. Vi har en god utveckling och vi fortsätter med våra nyetableringar och att välkomna nya medlemmar, fortsätter Carl Littlewood.

XL-BYGG ser också att de regionala kundavtalen har börjat att ge effekt och är en del av framgången. Tillsammans med Mestergruppen Logistik har man också i de oroliga tider som råder även garanterat en stark leveranssäkerhet till sina kunder.

-Vi arbetar hela tiden för att skapa bra affärer för våra medlemmar. Vår strategi är att fortsätta växa och stärka vår position som marknadsledare. Vårt arbete med ständiga förbättringar fortsätter, avslutar Carl Littlewood.