XL-BYGG blir huvudleverantör till Tommy Byggare

XL-BYGG blir huvudleverantör till Tommy Byggare

XL-BYGG har sedan ett par år tillbaka varit leverantör till det regionala byggföretaget Tommy Byggare men har nu utvecklat och fördjupat samarbetet och per den 1 januari 2023 blev XL-BYGG huvudleverantör.

XL-BYGG har under de senaste åren gjort en satsning som syftar till att utveckla storkundsförsäljningen för sina medlemmar då det under samma period på marknaden har skett en konsolidering vilket har skapat större regionala byggföretag som har andra behov och ställer nya krav på exempelvis samordning.

- Vi har märkt av en stor efterfrågan på vår modell där vi kan erbjuda våra kunder det bästa av två världar. Tillgång till den lokala kunskapen och servicen som våra medlemmar kan erbjuda men även kraften från det centrala vad gäller samordning, volym och tillgång, vilket har under de senaste åren kommit att bli alltmer viktigare, säger Peter Erixon, Storkundsansvarig på Mestergruppen.

XL-BYGG har via sin rikstäckande position, med över 100 butiker från syd till norr, goda förutsättningar för att stärka och utveckla relationen med de regionala byggföretagen. XL-BYGG har också under en längre tid haft en positiv trend och nu senast under december månad hade kedjan en ökning på befintliga enheter som översteg marknaden med över 8%, och en del av framgången bygger på de regionala kundavtalen.

- Tillsammans med våra lokala entreprenörer skapar vi ett starkt kunderbjudande genom att samarbeta lokalt. Det känns roligt att nu vara en huvudleverantör till Tommy Byggare och vi ser ljust på framtiden med bland annat många dialoger med nya kunder, fortsätter Peter Erixon.

Inom Mestergruppen ser man fortsatt positivt på marknaden inom storkundssegmentet och man har som ambition att fortsätta växa och tillhandahålla tjänster som ökar medlemmarnas möjligheter att vinna fler stora projekt tillsammans med sina proffskunder.

- Vi har under de senaste åren haft ett riktigt bra samarbete och vi ser nu framemot det huvudavtal som är på plats och därmed kunna fortsätta utveckla oss tillsammans, säger Andreas Aronsson, Inköpschef på Tommy Byggare.