XL-BYGG fortsätter med sin Stockholmssatsning – Bygger ny anläggning i Upplands Väsby

XL-BYGG fortsätter att växa mer än marknaden och ta marknadsandelar. Som ett led i sin pågående Stockholmssatsning bygger kedjan nu en ny anläggning i Upplands Väsby.

XL-BYGG siktar på att under de närmaste åren att fortsätta att växa som kedja genom att bland annat etablera nya anläggningar och värva fler medlemmar för att kunna utöka leveranskapaciteten och ta ännu mer marknadsandelar. Under 2022 presterade XL-BYGG bättre än marknaden tolv månader i rad och även under 2023 fortsätter kedjan, trots en tuff marknadssituation, att prestera bättre än branschen.

-Vår starka resa fortsätter och vi ser många bevis på att vår tillväxtstrategi fungerar. Genom vår nya anläggning i Upplands Väsby kommer vi att komma ännu närmare våra kunder och byggarbetsplatserna. För oss är anläggningarna en viktig del i logistiken för att ha möjlighet till att korta ner leveranser och utöka antalet hämtställen för våra kunder vilket är bra utifrån flera perspektiv, alltifrån ekonomi till tid och hållbarhet, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

Den nya butiken kommer att ligga på Banvaktarvägen 2 och har ett strategiskt bra och viktigt läge. Logistikmässigt ligger anläggningen extra bra mot bland annat Rotebro, Järfälla och Arlanda.

-Det händer väldigt mycket i norra Stockholm. Det byggs alltifrån nya bostads- och industriområden till stora logistikparker. Förbifart Stockholm kommer även på sikt att ändra beteenden och skapa nya möjligheter, säger Carl Littlewood.

Söker entreprenörer till den nya anläggningen

Den nya butiken siktar på att öppna under augusti 2024 och kommer att fungera som en anläggning för proffsbyggare.

-Vi är nu ute och söker entreprenörer som vill ta chansen att driva en riktig bygghandel tillsammans och vara med på vår fortsatta tillväxtresa, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

XL-BYGG har på kort sikt byggt upp en starkare plattform i Stockholmsregionen. Tidigare har kedjan förvärvat XL-BYGG Faringe och XL-BYGG Nykvarn. Under sommaren anslöt dessutom Woody Åkersberga till XL-familjen.

-Vi är ännu inte klara utan det finns fler intressanta platser i Stockholmsregionen och vi har utrymme för fler anläggningar, säger Carl Littlewood.