Smidig avloppslösning för småhus

Världens mest framgångsrika pumpföretag tar nu sikte på villa- och fritidshusmarknaden. Med en nedskalad pumplösning erbjuds ett kostnadseffektivt och tillförlitligt avloppssystem som fungerar oberoende av avstånd och terräng.

I Sverige finns närmare 1,2 miljoner fritidshus, de flesta nära sjö eller hav. Skärpta miljödirektiv kräver att avloppet från småhusboendet tas om hand på ett sätt som förhindrar utsläpp och skonar miljön.

-Det här är ett väldigt stort behovsområde som vi nu satsar rejält på, säger Karl Sohlberg, VD för ITT Water & Wastewater i Sverige.

ITT har under lång tid arbetat med all slags avloppspumpning. Den kunskap och erfarenhet som byggts upp globalt utnyttjas för att lösa nya utmaningar. Med lätt trycksatta avloppssystem (LTA) erbjuds nu villor och fritidshus en smidig och godkänd lösning på avloppsproblemet. Det kompletta systemet ger stor flexibilitet med samma bekvämlighet och tillförlitlighet som avlopp i stadsmiljö.

Enkel ledningsdragning
För avsides belägna hus är ett traditionellt avloppssystem oftast praktiskt och ekonomiskt ogenomförbart på grund av fallhöjdsberoende och kostsamma rörläggningar. ITT Water & Wastewater kringgår hindren med hjälp av en mindre tuggerpump som enkelt kan anslutas till vägguttaget och som hanterar avloppsvatten med mycket hög driftsäkerhet. En kraftig skäranordning omvandlar fastare material till slam. Pumpen tvingar sedan slamvattnet framåt till ett reningsverk eller en anslutningspunkt. Med den här tekniken räcker det att lägga en mindre plastledning från pumpstationen ut till det kommunala avloppsnätet.

-För husägaren innebär det en enkel ledningsdragning till en rimlig investeringskostnad, framhåller Karl Sohlberg.

Avstånd inget problem
Då pumpen tvingar avloppsvattnet framåt eller uppåt kan huset ligga både i lägre och kuperad terräng eller tvärs över ett vattendrag. Avståndet är inte heller något problem, poängterar Karl Sohlberg. För att slippa gräva till frostfritt djup kan ledningen exempelvis läggas i isolerlådor. Systemets komponenter har hög driftsäkerhet och kräver ett minimum av underhåll. I princip är alla kompnenter återvinningsbara.

-ITT svarar både för förslag till bästa lösning på varje specifikt avloppssystem och en fullt fungerande anläggning. Om vattnet i den egna brunnen är undermåligt så kan husägaren gräva ner två mindre plastledningar och ta färskvatten till sitt hus från andra hållet med en liknande pumplösning, förklarar Karl Sohlberg.

Styr och övervakning på distans utgör numera en viktig del i ITT:s hanteringssystem för vatten och avlopp. LTA-systemet kan enkelt övervakas från husägarens mobil via GSM.

-Du ska inte behöva bry dig om ditt avlopp. Blir det ett problem så får du automatiskt ett SMS, säger Karl Sohlberg.

Världens största pumpföretag, ITT, profilerar sig från och med i år med ett gemensamt namn på samtliga marknader. Ett 70-tal av koncernens dotterbolag heter i dag ITT Water & Wastewater. Det svenska bolaget, som tidigare hette ITT Flygt Pumpar, är starkt förknippat med varumärket på de egna produkterna.

-Flygtpumparna är fortfarande våra flaggskeppsprodukter men sortimentet breddas hela tiden, mycket tack vare att vi kan utnyttja styrkan i en världsomspännande koncern, förklarar Karl Sohlberg, VD för ITT Water & Wastewater i Sverige.

ITT:s pumplösningar täcker allt från industriella processer till VVS-installationer i hus och fastigheter. De senaste årens utveckling har gått från produktfokusering till systemtänkande.

-Där många leverantörer bara erbjuder produkter har vi också styr- och övervakningslösningar. Istället för att vända sig till flera leverantörer kan kunden få allt från oss, framhåller Karl Sohlberg.

Minskad miljöbelastning
Hållbarhetsperspektivet genomsyrar i dag ITT:s hela verksamhet och vägs in redan i FoU-arbetet.

-Kunden får en integrerad totallösning som i alla led utgår från miljö, ekonomi och sociala förhållanden. Resultatet är ett system som bäst löser kundens problem och som samtidigt minskar belastningen både för miljön och plånboken, säger Karl Sohlberg.

• tryckavloppssystem
  • lta