Anna Spjuth, VD på Yasuragi är nominerad till Årets VD 2014

Anna Spjuth har varit VD på Yasuragi sedan 2011. Under hennes ledning har företagskulturen ändrats genom att bli mer öppen internt. Men Yasuragi har också vänt ansiktet ut mot världen och medvetet valt att ta ansvar inte bara för den egna verksamheten och de ekonomiska resultaten, utan även för en mer hållbar värld. 2014 är ett rekordår i Yasuragis över 17-åriga historia. Omsättning och resultat visar att företaget mår bättre och är mer populärt än någonsin.

Anna är nu nominerad till priset Årets VD som delas ut för tredje året av ledarskapssajten Motivation.se och utbildningsföretaget Executive People. Syftet är att lyfta fram och belöna goda exempel bland Sveriges vd:ar och genom det goda exemplets makt påverka till ett gott ledarskap och en positiv utveckling av Svenskt näringsliv.

Under Annas ledning har Yasuragi tagit fram ett hållbarhetskoncept som heter Feel Good, Do Good. Konceptet består av fyra delar som man arbetar med dagligen. Det är ekologisk hållbarhet, ekonomisk hållbarhet, social hållbarhet och inte minst ett hållbart ledarskap.  Alla de här delarna hör ihop och hjälper till att skapa en bra och engagerad arbetsplats. Det hållbara ledarskapet handlar om att skapa ett arbetsklimat där medarbetarna känner att de har en viktig roll inte bara för den dagliga verksamheten utan även ur ett större perspektiv. Att lyssna till medarbetarnas behov och visioner, att låta dem ta plats och ge dem möjlighet att bidra både i det lilla och det stora. En sedan länge känd sanning är att när vi mår bra så gör vi bra saker, dvs Feel good, Do good.

- Det är oerhört roligt att bli nominerad till ett sådant här pris. Det visar att vi gör rätt saker, både när det gäller att åstadkomma goda ekonomiska resultat och ett bra arbetsklimat. Dessutom är det glädjande att man i den här utmärkelsen tar hänsyn till de långsiktigt hållbara aspekterna av företagande kommenterar Anna Spjuth.

Kriterier som ska uppfyllas för att kunna bli nominerad till utmärkelsen Årets vd:

•  Pristagaren har kunnat visa på särskilt goda resultat i form av påtaglig tillväxt och nyanställningar i den verksamhet som han/hon är vd för.
  •  Pristagaren har förmåga att leda människor och har genom sitt ledarskap fått människor att växa.
  • Pristagaren tar aktivt ansvar för hur företaget påverkar samhället, ur såväl ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv.

Den slutliga vinnaren kommer att utses på den stora VD-galan på Berns Salonger i Stockholm den 10 november.