Forskning visar att mindfulness kan minska psykisk ohälsa under pandemin

Forskning visar att mindfulness kan minska psykisk ohälsa under pandemin

En ny studie från USA visar att den som praktiserar mindfulness och medkänsla mår bättre under pandemin än den som inte utövar. Läs mer här!

Meditation kan minska psykisk ohälsa

Forskning runt om i världen tyder på utbredd psykisk ohälsa som en konsekvens av den fortsatta COVID-19-pandemin. Där ingår bland annat ökad stress, oro, ångest och depression. Mer än femtio års forskning har också visat att olika kontemplativa metoder kan stödja mental hälsa och emotionellt välbefinnande, minska stress och hantera eller förebygga sjukdom.

Nu visar en ny studie från USA att den som regelbundet utövat meditation har mått bättre under pandemin än kontrollgruppen. Deltagarna i studien som ägnade sig åt kontemplativ praktik som meditation inom mindfulness och medkänsla rapporterade betydligt mer motståndskraft och positiva känslor, hanterade bättre stress, mindre oro och var mindre benägna att uppleva depressiva känslor.

Så kan mindfulness hjälpa under pandemin

• Ökad förmåga att hantera stress och oro
  • Ökad resiliens (ökad motståndskraft och återhämtningsförmåga)
  • Ökad förmåga att hantera hemarbete, följa restriktioner och nedstängning
  • Mindre risk för depression
  • Fler positiva känslor än kontrollgruppen
  • Ökat välbefinnande och livskvalitet

Deltagarna i den aktuella studien var främst kvinnor med relativt hög utbildning och ekonomisk trygghet, fler studier mer bredare representation behövs i framtiden.

Författarna till studien menar slutligen att kontemplativ praktik som mindfulnessmeditation är en lättillgänglig beredskap för katastrofer och pandemier för att upprätthålla vår hälsa och vårt välbefinnande under svåra tider.

Källa: ScienceDirect