Nyhet -

Bemanningsföretagen visar vägen: Bra arbetsvillkor viktig förutsättning för att lösa sjuksköterskeflykten

När den offentliga vården kan erbjuda bra arbetsvillkor, kommer sjuksköterskorna att vilja jobba där. – De allra flesta sjuksköterskor vill ha ett fast jobb i kommuner och landsting. Men underbemanning, låga löner och dåliga arbetsvillkor, gör att allt fler väljer bort det. Det säger Outi Luiro, vd för Zest Bemanning, ett bemanningsföretag som erbjuder sjuksköterskor det som landstingen inte kan leverera.

Det talas ofta om sjuksköterskebrist och i samband med semestertider blir frågan akut. Varje år. Sjukhusavdelningar stängs. Experiment med avdelningar utan sjuksköterskor och till och med läkare ser dagens ljus.

Samtidigt finns det utbildade sjuksköterskor som egentligen är villiga att jobba – om villkoren är de rätta.

– Bland det viktigaste för att få en välfungerande arbetsplats är att erbjuda bra arbetsvillkor, säger Outi Luiro. Men på många håll hamnar man i en ond cirkel, med för få sjuksköterskor, som måste jobba dubbla pass, gå in på lediga dagar och skjuta på sin semester. Till slut orkar de inte och väljer att säga upp sig.

I dag finns ungefär 130 000 utbildades sjuksköterskor i Sverige. Ungefär 12 000 svenska sjuksköterskor jobbar uppskattningsvis i Norge, 2 000 svenska sjuksköterskor ansöker om Norsk legitimation varje år samtidigt som det bara utbildas 4 000 per år i Sverige. Och många utbildade sjuksköterskor lämnar yrket, för att de är utarbetade. Det är orsaken till att det finns en marknad för bemanningsföretagen, som i dag sammantaget har ungefär tusen sjuksköterskor anställda.

– Ganska ofta beskrivs vi som boven i dramat, att våra goda villkor orsakar sjuksköterskekrisen. Inget kan vara mera fel. Landstingen behöver bli bättre arbetsgivare och skapa välbemannade arbetsplatser, där sjuksköterskor får jobba under lagom stress, då de hinner utföra sina arbetsuppgifter med god kvalitet, säger Outi Luiro.

* Vad behöver landstingen göra konkret, för att bli bättre arbetsgivare, Outi Luiro?

• Sjuksköterskorna ska kunna lita på att de får jobba enligt sitt schema.
  • Sjuksköterskorna ska ha tid för fortbildning för att utvecklas i jobbet.
  • Sjuksköterskorna ska känna sig sedda och hörda av sina ledare.
  • Sjuksköterskorna ska få kontinuerlig feedback och mer än årliga medarbetarsamtal.
  • Det ska finnas en kultur som bygger på vänlighet och samarbete.

Det är just detta som Zest Bemanning erbjuder sina anställda – och till det en högre lön.

– Totalt sett blir det 15-20 procent dyrare att anlita ett bemanningsföretag i rena pengar. Men produktiviteten ökar mångfaldigt. Eftersom vi tar hela arbetsgivaransvaret slipper uppdragsgivaren allt arbete i tid och pengar med rekrytering, fortbildning och sjukfrånvaro, säger Outi Luiro.