Singapore Airlines når nya höjder med Michelin-restaurang

Singapore Airlines, världens mest prisbelönta flygbolag och den danska Michelin-restaurangen Kokkeriet har tillsammans utvecklat fyra nya rätter inspirerade av klassisk ”husmanskost" med en nordisk touch. Att ha Michelin-kvalitet på maten ombord är utmanande på grund av kvalitets- och säkerhetskrav samt att höjden påverkar våra smaklökar. Efter ett och ett halvt år är rätterna redo att nå nya höjder på SQ351 mellan Köpenhamn och Singapore, med smaker som rabarber, nyponros och kruspersilja.

Våra smaklökar och vår känsla för doft minskar avsevärt på högre höjd. Ändå är god, lokal mat en del av Singapore Airlines löfte till passagerarna.

Därför har flygbolaget, tillsammans med Michelin-restaurangen Kokkeriet och flygcatering-företaget Gate Gourmet utvecklat fyra nya gourmeträtter med en nordisk touch för resenärer på rutten Köpenhamn-Singapore.

"Vi ville höja ribban för flygplansmat och vi utmanar alltid oss själva. Under nästan ett och ett halvt år har vi samarbetat med Singapore Airlines för att förändra matupplevelsen ombord och ge gästerna en unik och lokal smakupplevelse, säger Sammy Shafi, VD på Kokkeriet.

Singapore Airlines ser nu fram emot att erbjuda passagerarna unika gourmeträtter av högsta kvalitet.

"Kokkeriet erbjuder alltid sina gäster det allra finaste, och vi har samma tillvägagångssätt - vi ger våra passagerare den bästa servicen. Tiden ombord är en viktig del av resan, oavsett om det är semester eller jobb. Att erbjuda nya och unika smaker från det nordiska köket är ett komplement till vår prisbelönta vinlista och exklusiva champagner, säger Erwin Widjaja, General Manager för Singapore Airlines Nordics.

När det gäller smak har fokus också skiftat till lokala och regionala råvaror och kryddor, som både kan tillföra unika smaker och bidrar till en leverantörskedja som kännetecknas av omtanke. Till exempel finns rabarber från ön Bornholm och nyponrosvinäger utvecklad i Skanderborg för att överraska och skämma bort resenärernas smaklökar.

Michelin-kock: Det är svårt att göra det utan personlig touch

Kokkeriet skapar rätter inspirerad av klassisk husmanskost - med tekniker från det nordiska köket, som rökning, saltning, syltning och fermentering. Men det är stor skillnad på att skapa Michelin-rätter i ett gourmetkök och servera rätter på ett flygplan.

Casper Vedel Jensen, Executive Chef på Gate Gourmet Scandinavia, förklarar: "Vi har arbetat nära Singapore Airlines och Kokkeriet och försökt med många olika metoder för att nå fram till den punkt där vi levererar unik kvalitet med samma höga säkerhetsstandard som alltid.

Det var förvånande för Morten Krogholm, kökschef på Kokkeriet och hjärnan bakom de nya rätterna, att det var så svårt att återskapa rätterna för att kunna serveras ombord.

"Det har varit en tuff utmaning att skapa rätter som också kan hålla hög kvalitet, när personlig touch inte är möjlig. Det har varit svårare än vi trodde, speciellt utmanande har varit anpassning av temperaturer, provsmakning och servering - men väldigt spännande ", förklarar Morten Krogholm.

De nya rätterna kan avnjutas av alla som reser i Business Class med Singapore Airlines från Köpenhamn. Från och med den 31 mars kan man njuta av två rätter ombord: till förrätt ”Butternutpumpa och kammusslor” och till huvudrätt, den danska nationalrätten "Stekt fläsk med persiljesås".

De två andra rätterna kommer att serveras från maj 2019.

Vänligen se bifogat faktablad

• sydostasien