Danish Crown planlægger egen fabrik i Kina

Som en del af strategien frem mod 2021 vil Danish Crown etablere en forarbejdningsfabrik i Kina.

Danish Crown planlægger at investere cirka 300 mio. kr. i en forædlings- og detailproduktfabrik. Den skal ligge i Shanghai og basere sin produktion på danske råvarer.

Allerede i dag har Danish Crown en stor og succesfuld eksport af fersk svinekød og de såkaldte ”Kina-varer” – altså tæer, ører, haler og lignende, som kineserne elsker, værdsætter og betaler godt for. Tæller man det hele sammen, er Danish Crown målt på værdi allerede Danmarks næststørste eksportør af varer til Kina, kun overgået af Kopenhagen Fur.

Men der er mere at komme efter. Salg af kød til de kinesiske forbrugere foregår fortsat i stort omfang på såkaldte wet markets, hvor grisen sælges udskåret i forholdsvis store stykker, som forbrugeren kan se og føle på. Men forbrugsmønsteret i Kina er i hastig forandring.

- Der sker egentlig tre ting: Den ene er, at meget af forbruget flytter over i foodservice eller i restauranter, ligesom det gør i USA eller Europa. Det andet, vi ser, er en kolossal vækst i e-handel, hvor man køber varerne og får dem leveret derhjemme. Det vokser helt enormt i Kina, og byer som eksempelvis Shanghai har vel i dag verdens mest avancerede marked for e-handel. Den tredje tendens er, at forbrugerne i supermarkederne også begynder at købe detailpakkede produkter, præcis som vi kender det i Danmark, siger CEO Jais Valeur.

Mange fællestræk
Han har gennem sine mange besøg i Kina noteret, at de kinesiske forbrugere har meget til fælles med forbrugerne i Europa og USA. Kineserne har også mindre tid til at gå hjemme og lave mad fra grunden, end de havde for få år siden. Derfor stiger deres ønsker og krav til convenience, til kvalitet og til dyrevelfærd. I den sammenhæng har Danmark og danske råvarer en høj stjerne.

- Derfor er det helt oplagt, at vi prøver at kapitalisere på det med egen produktion. Er det en chance, vi tager? Ja, det er det, men det er en af dem, vi skal tage som en stor virksomhed, og se, om vi kan komme tættere på markedet, tættere på forbrugerne og længere frem i værdikæden i Kina – i stedet for bare at være en råvareleverandør, siger Jais Valeur.

• 4wd-strategi